Thursday, September 13, 2012

Alhamdulillah...

Alhamdulillah thummalhamdulillah... Akhirnya Allah izinkan saya pass posting pediatric.. Sangat cepat masa berlalu.. Sudah hampir setahun saya melalui housemanship.. Terlalu banyak untaian pengalaman yang saya kutip.. Ada yang mengerikan, ada yang membahagiakan.. Allah lebih mengetahui.. Pertolongan Allah ada dalam serba serbi perkara.. Allah mengizinkan saya pass neonatal resuscitation program (NRP) dengan sekali attempt.. Tiada MO yang ada untuk mengajar.. dan saya memperjudikan nasib dengan attempt NRP... Saya belajar dari seorang HO yang mengambil NRP untuk kali ketiga.. Dan Allah juga yang mengajar melalui pengalaman resuscitation bersama MO sebelum ini...

Untuk assessment dengan specialist, saya gagal pertama kali. Allah yang mengizinkan pakar neonatalogi itu memberi peluang kedua untuk saya.. Saat pertama kali gagal minggu lalu, saya sedih.. Shift malam saya sebelum itu dengan seorang MO yang sangat kuat membuli dan membodohkan HO cukup mendownkan saya.. Hatta saya tidak diizinkan solat.. Dan kemudiannya gagal dalam assessment.. Minggu lalu ternyata sangat menguji.. Dan seandainya saya gagal lagi dalam assessment kedua, jawapannya adalah extension selama 3 bulan lagi.. Saya tak cukup kuat melalui semua itu... Andai extension bermakna pengalaman dan ilmu, saya tidak kisah dengan extension.. Tapi andai untuk menjadi boneka, bermakna hari-hari mendatang akan lebih menyakitkan... Syukur Allah membuka hati pakar tersebut untuk melepaskan saya akhirnya..

Dalam ujian itu, Allah masih melihat kita.. melihat sejauh mana keistiqamahan dan kekuatan kita.. Dan Allah jugalah yang memberi kekuatan untuk terus bertahan.. Saya tiada masa untuk menambah ilmu dalam dunia perubatan.. Seringkali saya membawa buku ke hospital kerana tiada masa untuk membaca di luar waktu bekerja.. Tapi percayalah, keistiqamahan kita di jalan ini akan membuka ufuk-ufuk pertolongan Allah.. Dan saya percaya hal itu! Miraculously, Allah izinkan saya melalui housemanship selama setahun ini dengan pertolonganNya.. Dan dia juga menghadirkan seorang ibu yang sangat baik buat saya, menemani saya tiap saat dan ketika.. Alhamdulillah thummalhamdulillah...

Saat sedang membaca untuk assessment, saya menonton discovery channel untuk menghilangkan ngantuk.. dan Allah izinkan saya menonton kisah benar ini.. Mendebarkan.. Sangat mendebarkan.. Mereka berhadapan dengan alam dan kekuasaan Allah yang mencemaskan.. Ujian mereka lebih besar.. Namun pertolongan Allah ada untuk mereka.. Namun sayang mereka tidak mengenali Islam ini..

Entahlah cerita ini membawa perasaan yang sangat mengharukan... Allah menghantarkan kisah ini dalam tika masa yang sangat kritikal buat saya...Allahu A'lam.. Banyak hikmahnya yang saya kutip... Kamu bagaimana? Saya berharap dalam menonton kisah ini bersama mutarabbi saya..

No comments:

There was an error in this gadget