Friday, August 17, 2012

Pertama kali...


Jarang kita melupakan pengalaman pertama. Semalam saya melakukan CPR buat pertama kali ke atas bayi.

"One and two and three, ambag (ambubagging); "One and two and three, ambag (ambubagging); "One and two and three, ambag (ambubagging);"..

Saya tekan dada bayi itu lembut agaknya. Perasaan tidak mahu menyakiti bayi itu ada. MO saya pun betulkan teknik saya, kena tekan paling kurang satu pertiga dada bayi tersebut. Dan kemudian bila doktor pakar datang, dia ajar untuk tekan lagi dalam. Bayi itu sudah pun ada pendarahan dalaman (DIVC -disseminated intravascular coagulation). Dan akhirnya berlakulah pendarahan dari tube dan mulut bayi tersebut. Episod tersebut sudah beberapa kali berlaku. Dah beberapa kali transfuse DIVC regime. Dan takdir Allah, bayi tersebut pergi selamanya.

Semalam dekat sangat kan malaikat maut dengan saya?

Dan semalam pengalaman pertama juga mengambil culture untuk intracardiac blood (mengambil darah dari jantung bayi) dan melakukan lumbar puncture (mengambil air tulang belakang) ke atas bayi yang telah meninggal dunia.

Tidak sampai hati, tapi kena buat juga. Perkara yang paling menyentuh hati, setelah semua tiub dan segala macam peralatan ditanggalkan dari bayi tersebut, dan saat saya merenung bayi yang sudah kejang tersebut, wajahnya adalah dalam keadaan tersenyum. Memang selalu je tengok bayi tersengih tiba-tiba, tapi semalam adalah pertama kali melihat bayi yang sudah meninggal dunia tersenyum...

Jeles sangat. Meninggal tanpa dosa. Meninggal di bulan Ramadhan. Meninggal di salah satu sepuluh malam terakhir Ramadhan. Jelesnya.. Saat buat lumbar puncture (mengambil air tulang belakang), yang keluar adalah cerebrospinal fluid (air tulang belakang) yang bercampur darah. Kata pakar, memang sebegitu sebab bayi itu dah ada intraventricular hemorrhage (pendarahan di bahagian otak). Merenung kembali, bukankah darah seorang syuhada' juga terus mengalir? Allahu A'lam..

Terkenang doa istimewa di bulan Ramadhan ini, terutamanya di sepuluh malam terakhir. Allahumma innaka 'afuwwun kareem, tuhibbul afwa fa'fu anna.. Ya Allah Kau Maha Mengampuni dan Kau suukaaa mengampuni, maka ampunilah aku.. Apa beza 'afuww dan ghafur? 'afuww ini adalah bila Allah delete dosa kita selamanya ... Moga kita juga bertemu Allah dalam keadaan terdelete segala dosa kita...

No comments:

There was an error in this gadget