Monday, July 09, 2012

Ayat kiblat dan syahadatul haq..

Beberapa hari ini, seakan sedih dengan jahiliah yang menusukkan peluru bertubi-tubi ke arah saya, mentertawakan saya dengan sakannya.

Berada di daycare dan wad pediatrik onkologi (kes-kes kanser) / nefrologi (kes-kes melibatkan buah pinggang) membuatkan saya hiba. Ya, saya berhadapan dengan adik-adik yang kritikal namun serasanya saya melihat jahiliah di sekeliling mereka adalah lebih mencemaskan iman.

Saat menandatangani borang-borang pemindahan darah untuk adik-adik yang menghidap thalassemia, saya melihat novel-novel jahiliah yang dibaca oleh mereka. Tulisan dan coretan kita di majalah sebenarnya adalah setitis sekiranya hendak dibandingkan dengan lautan jahiliah. Saat memasukkan kemoterapi, saya melihat koleksi CD-CD jahiliah yang dimiliki mereka. Pernah sekali semasa saya bekerja syif malam, mereka sekumpulan menonton tayangan yang cukuplah memalukan tanpa ada sekelumit rasa malu. Belum lagi kata-kata lucah terhadap kawan sendiri yang menghidap penyakit inguinal hernia.

Perit!

Kelmarin saya ke sekolah agama tempat saya membina beberapa orang adik-adik. Saya diminta untuk memberi perkongsian umum untuk adik-adik Tingkatan 4 dan 5. Lantas saya berkongsi sedikit sebanyak pengalaman kehidupan. Saya menyelitkan juga pengisian mengenai realiti ummah di luar sana. Saya ceritakan pada mereka betapa tarbiah menguatkan saya dan kemanisan hidup dalam tarbiah. Wajah-wajah yang ada ternyata memandang dengan penuh kebosanan melainkan wajah-wajah yang saya bina yang hakikatnya sangatlah sedikit dibandingkan dengan keseluruhan pelajar.

Seusai pengisian, saya berbual dengan senior mereka. Dan mereka ada malam kebudayaan. Saya duduk berbual sambil memerhatikan. Lagu-lagu yang dimainkan adalah lagu jahiliah. Joget dan menari. Nauzubillah... Terkejut sangat sebab sekolah tersebut adalah sekolah agama..

Seakan bayangan syaitan yang mentertawakan hadir. Rasa down yang amat.. Baru habis sharing, dan itulah hasilnya..

Akhlaq saya pun rapuh beberapa hari ini. Dan saya hilang semangat mahu ke hospital. Rutin yang sangat membosankan. Seakan penat yang amat. Bukan penat fizikal, serasanya roh yang ada dalam jiwa saya kepenatan.

Dan hari ini menitis air mata saya mendengar sharing brother Nouman Ali Khan (NAK) tentang ayat syahadatul haq dan ayat kiblat!

Tak mampu menulis kesemuanya.



Sangat terkesan bila dia berkongsi bahawa satu hari kelak manusia akan menjadi saksi terhadap akhlaq kita yang tidak menggambarkan kita sebagai Muslim. Dush! Semua orang akan saling memberi kesaksian terhadap kita! Dan lagi berat bila sang Rasul sendiri menjadi saksi terhadap akhlaq kita! Allah..tak sanggupnya saya menghadapi hari itu..

Dan dia ceritakan tentang kasihnya Allah pada Rasulullah SAW sehinggakan Allah mengetahui perasaan kekasihnya tanpa perlu Rasulullah SAW mengungkapkannya. Kalau begitu kasih sayang Allah, bagaimana rasanya azab yang akan ditimpakan Allah ketika sang Rasul memberi kesaksiannya terhadap kita? Allah...

Basah sangat bila brother NAK share tentang makna rauf..tentang kisah Hassan bin Thabit..dan janji Allah yang akan menjadikan Quran itu mudah bagi kita, tapi kenapa kita tak letakkan sedikit pun effort untuk mempelajarinya? Dengarlah! Dengarlah!

Saya tiada masa seperti dahulu untuk menulis walau hati saya begitu rindu untuk menulis.

'Ala kulli hal, kalau dengar sharing itu..saya dah cari ayat-ayat Quran yang brother NAK kongsikan..

Moga Allah mudahkan dan ini ayatnya:

- ayat Syahadatul Haq : Surah Al Baqarah 2: 142-143

- kisah orang Yahudi menyalahkan Jibril - Surah Al Baqarah 2: 97-98

- wasiat Nabi Ibrahim dan Nabi Yaaqub - Surah Al Baqarah 2: 131-132

- tentang Ramadhan - Surah Al Baqarah 2: 183

- ayat yang dibaca oleh Hassan bin Thabit dan Rasulullah memintanya berhenti ..Hasbuk! Hasbuk - Surah Annisa: 4: 41

- Ayat Rasullulah SAW memberikan kesaksian bahawa kita meninggalkan Quran - Surah Furqan - 25 : 30

- Janji Allah yang akan memudahkan Quran bagi kita - Surah AlQamar : 54: 17, 54: 22, 54: 32, 54: 40

- Janji Allah bahawa kita tidak akan berpecah dengan berpegang dengan tali Allah: Surah Ali Imran : 3: 103

Moga Allah memudahkan dan menguatkan kita ...

1 comment:

water lily said...

Assalamualaikum Dik,

Never give up. Your noble mission will soon be rewarded. Istiqamah dalam perjuangan. Tahniah Dik.