Sunday, January 22, 2012

Tingkat 9...

Terkadang saya rasakan saya terlalu gharib. Terlalu asing. Membaca surah Yusuf mengundang pilu. Terkadang syaitan menjadikan sesuatu itu indah, begitu indah. Sejujurnya syaitan begitu mengkehendaki kita karam dalam kegelapan itu. Adakalanya saya rasakan seakan menarik menjadi manusia yang biasa-biasa sahaja.

Saat saya membaca surah Yusuf, saya merasakan getarannya. Ya, saya sudah bekerja selama 4 bulan. Dan 4 bulan ini, Allah yang mentakdirkan jadual susunan kerja dan cuti yang sebenarnya adalah jagaanNya. Allah tidak mengkehendaki saya karam meski terkadang hati dan nurani saya begitu lemah menolak segala godaan.

Jujur adakalanya saya rasakan asing yang amat.

Dan sebenarnya perempuan itu telah berkeinginan sangat kepadanya, dan Yusuf pula (mungkin timbul) keinginannya kepada perempuan itu kalaulah ia tidak menyedari kenyataan Tuhannya (tentang kejinya perbuatan zina itu). Demikianlah (takdir Kami) untuk menjauhkan dari Yusuf perkara-perkara yang tidak baik dan perbuatan-perbuatan yang keji, kerana sesungguhnya ia dari hamba-hamba Kami yang dibersihkan dari segala dosa. (Surah Yusuf: 24)

Yusuf (merayu kehadrat Allah Taala dengan) berkata: "Wahai Tuhanku! Aku lebih suka kepada penjara dari apa yang perempuan-perempuan itu ajak aku kepadanya. Dan jika Engkau tidak menjauhkan daripadaku tipu daya mereka, mungkin aku akan cenderung kepada mereka, dan aku menjadi dari orang-orang yang tidak mengamalkan ilmunya". Maka Tuhannya memperkenankan doanya, lalu dijauhkan daripadanya tipu daya mereka; sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. (Surah Yusuf: 33-34)

"Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Yusuf: 53)


Saya tidak suka semasa saya di peripehery. Tidak fokus. Saya lebih suka menjaga wad. Namun ada satu perkara yang saya suka semasa di periphery. Saya akan naik ke tingkat 9. Keluar sahaja dari lif, saya akan melihat alam yang sangat indah. Saya akan melihat awan dan langit Allah. Saya akan melihat keluasan bumi. Dan saat itu, saya rasakan saya tidak asing. Segala makhluk Allah dalam ketaatanNya. Dinding dan lantai di hospital juga dalam ketaatan pada Allah. Mereka yang tidak mengingati Allah itulah yang asing. Merekalah yang sewajarnya merasa kerdil. Bukan saya.

Aku telah hidup di bawah bayangan al-Quran dan di sana aku melihat alam al-wujud ini adalah jauh lebih besar dari saiznya yang lahir yang dapat dilihat itu. Ia lebih besar dari segi hakikatnya dan dari segi bilangan aspek-aspeknya. Ia mencakup alam ghaib dan alam syahadah kedua-dua sekali bukannya alam syahadah sahaja. Ia merangkumi dunia dan Akhirat kedua-dua sekali bukannya dunia ini sahaja. (Assyahid Syed Qutb- muqaddimah Fi Zilalil Quran)

Aku telah hidup di bawah bayangan al-Qur’an, dan di sana aku dapat merasa adanya keseimbangan yang indah di antara harakat manusia seperti yang dikehendaki Allah dengan harakat alam buana yang diciptakan Allah. Kemudian aku melihat keadaan simpang-siur yang dialami oleh umat manusia yang telah menyimpang dan undang-undang alam buana, juga melihat percanggahan di antara pengajaran-pengajaran yang merosak dan jahat yang diajarkan kepada mereka dengan fitrah semulajadi mereka, lalu aku berkata di dalam hatiku: Manakah syaitan yang jahat yang telah memimpin umat manusia ke Neraka ini? (Assyahid Syed Qutb- muqaddimah Fi Zilalil Quran)


Saya tidak keseorangan. Hatta petir juga beriman pada Allah. Seluruh alam ini bersama dengan kita. Mudah-mudahan Allah terus memudahkan perjalanan yang panjang ini.

Dia lah yang memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir), dan memberi harapan (dengan turunnya hujan); dan Ia yang menjadikan awan tebal yang berat (dengan air). Dan Dia lah juga yang guruh dan malaikat bertasbih memujiNya, kerana takut kepadaNya. Dan Dia lah juga yang menghantarkan petir, lalu Ia mengenakan dengan panahannya kepada sesiapa yang dikehendakinya Dan mereka yang ingkar itu membantah (serta mendustakan Rasul) mengenai perkara yang berhubung dengan Allah (dan kuat kuasaNya) Padahal Ia Amat keras azab seksanya. (Surah Arra'd: 12-13)

No comments:

There was an error in this gadget