Sunday, December 18, 2011

Maaf...

Saya kira majlis konvokesyen sewajarnya menggembirakan sesiapa sahaja. Namun ternyata saya silap. Ianya hari yang menyedihkan bagi saya.

Salah seorang professor saya datang dan bertemu saya, meberitahu perihal peperiksaan akhir saya yang kiranya tidak memuaskan hati pensyarah-pensyarah saya. Sedih.. Setelah beberapa bulan, dan setelah 3 bulan bekerja, masih ada yang mahu bercerita tentang peperiksaan. Sedih kan? Adik lelaki saya kata, pelajar sekolah yang ambil penyata pun tidak akan menerima nasib seperti saya..

Berada di bidang perubatan ternyata membuat hati saya sentiasa berdarah. Terkadang tertanya-tanya, layakkah aku untuk terus berada di sini? Keyakinan saya untuk terus berada di sini sering goyah dengan bertambahnya hari..

Sering tertanya-tanya, ya Allah, tidak berhak kah aku untuk merasa secebis hakikat kebahagiaan?

Ternyata kita sebagai manusia sering teruji dengan niat kita sehari-hari. Mengapa kita mengambil bidang ini? Apa tujuannya? Andai kerana Allah, mengapa perlu masih kecewa dengan pernyataan manusia?

Ya Allah, aku melakukan banyak dosa, padaMu dan pada manusia lain seluruhnya.. Maafkan diri ini ya rabb, bukakan hati mereka yang pernah aku lukai untuk memaafkan hambaMu yang terlalu hina ini... Bukakan hati mereka untuk meredhaiku.. Ya rabb, Kau mengetahui bahawa setiap saat dalam hidupku, aku terlalu ingin untuk melakukan segalanya dengan ihsan.. Maka mudahkanlah ya rabb... Ampunkanlah diri ini ya rabb.. Perbaikilah akhlaqku... Berilah aku keluasan nikmatmu di akhirat.. jadikanlah segala kesedihan di sini sebagai pahala yang mampu aku tebus untuk melihat wajahMu di akhirat sana...

Buat kalian yang pernah aku lukakan hatinya, maafkan aku atas segala khilaf..Aku masih berusaha untuk menjadi yang lebih baik... Sering sebagai manusia, aku tersilap.. Maka maafkanlah... Sesungguhnya hari ini, aku merintih pada kalian untuk memaafkanku...

1 comment:

al muznib said...

Ya Rabbku, Kau lebih mengetahui tentang diriku daripadaku sendiri. dan aku mengetahui akan diriku lebih dari apa yang manusia tahu. Ya Rabbku, jadilah aku lebih baik dari apa yang mereka sangka. Ampunilah aku dalam hal yang mereka tak tahu. Jangan Kau hukum aku dengan apa yang mereka kata.

There was an error in this gadget