Saturday, December 10, 2011

Bayi...

Ini adalah sebahagian petikan dari hadis yang menceritakan kisah ashabul ukhdud atau hadis yang popular dengan panggilan hadis ghulam:

Lalu raja memerintahkan supaya digalikan parit dan dinyalakan api. Raja berkata, “sesipa yang tidak kembali kepada agama asalnya, maka humbankan dia ke dalamnya.” Mereka pun melaksanakan perintahnya sehinggalah datang giliran seorang perempuan dengan membawa bayinya. Dia berhenti kerana takut untuk terjun ke dalam api. Lalu bayinya berkata, “wahai ibu, bersabarlah, sesungguhnya ibu berada di atas kebenaran.”


Sangat kagum dengan bayi tersebut. Saat mentadabbur kembali hadis ini, terasa seolah-olah Allah memberitahu bahawa hatta seorang bayi juga boleh menjadi pejuang agama ini. Sekiranya kamu tidak mahu berjuang, Allah boleh mendatangkan hatta seorang bayi yang akan meneruskan perjuangan ini sehingga ke titisan darahnya yang terakhir.

Membaca perihal di Syria, sangat kagum pada anak-anak kecil yang syahid, menjadi pemula revolusi.

Tahu kan asbab di sebalik revolusi?

Puncanya bila ada sekumpulan kanak-kanak dalam 28 orang bermain-main dan telah menulis sesuatu di dinding sekolah mereka. Apa yang ditulis oleh kanak-kanak ini ialah RAKYAT MAHU JATUHKAN KERAJAAN. Slogan ini telah dilaungkan dinegara-negara yg berevolusi. Apabila tahu pasal ini, pasukan keselamatan Syria telah menangkap kanak-kanak ini. Mereka telah disiksa dengan cara mencabut kuku-kuku kaki dan tangan mereka. Salah seorang kanak-kanak itu telah meninggal dan keluarga minta mayat kanak-kanak itu serta meminta kanak-kanak yang lain dilepaskan. Kerajaan telah meletakkan syarat dimana bila mahu lepaskan kanak-kanak itu, mereka perlu memberi wanita-wanita di kalangan mereka untuk dinikahi oleh puak-puak kerajaan ini. Perkara ini merupakan sesuatu yang menghinakan. Lantas berlakulah revolusi di Syria.


Ya, mereka si cilik yang syahid. Kita? Saya? Diuji di tempat kerja sahaja sudah mengeluh..

Teringat doa ghulam, "Ya Allah, bantulah kami dengan cara yang kau kehendaki...".

Moga Allah terus menguatkan...

No comments: