Thursday, June 30, 2011

Tanggungjawab...

Semalam berpeluang mendengar ceramah Dr Hafidzi berkenaan dengan peristiwa Isra' Mikraj dan perkaitannya dengan bumi Palestin.

Antara kisah yang menyentuh hati saya adalah kisah Muhammad Fatih. Ketika itu usianya masih kecil dan murabbinya mengajarkannya sebuah hadis.

Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”. (Hadis riwayat Imam Ahmad)

Dia bertanya pada murabbinya, "Adakah Rasulullah SAW menyebut nama si tentera?"

Jawab murabbinya, "Tidak, bahkan ia adalah lafaz umum".

Lantas dia mengatakan bahawa dialah tentera tersebut!

Masya Allah! Menurut Dr Hafidzi, generasi terdahulu mengambil sesuatu hadis dan segala yang disebut oleh Rasulullah SAW sebagai tanggungjawab individu. Mereka memikul segala kata Rasulullah SAW dengan harta dan jiwa mereka.

Kita lihat seorang lagi sahabat Nabi. Di dalam salah sebuah kempen semasa zaman Kerajaan Umayyah, seorang sahabat besar Nabi iaitu Abu Ayyub Al Ansary r.a telah syahid dan dimakamkan di bawah dinding kubu Kota Constantinople di atas wasiatnya sendiri. Apabila ditanya kenapa beliau ingin dimakamkan di situ maka beliau menjawab, “Kerana aku ingin mendengar derapan tapak kaki kuda sebaik-baik raja yang akan mengetuai sebaik-baik tentera semasa mereka membebaskan Constantinople”.

Begitulah teguhnya iman seorang sahabat besar Nabi saw meskipun usianya ketika itu adalah 80 tahun.

Hadis Nabi saw ini direalisasikan hampir 800 tahun kemudiannya oleh Sultan Muhammad Al Fatih, khalifah ke-7 Kerajaan Usmaniyyah dan 150,000 orang tenteranya.

Kita dah baca banyak kan hadis-hadis mengenai kemenangan Islam dan pembebasan bumi Palestin? Pernah membaca hadis-hadis tersebut dan mengambilnya sebagai tanggungjawab individu?

Bersama dengan saya, ada e-book tentang 40 hadis mengenai Palestina yang pastinya menyuntik semangat kita tentang janji-janji Allah dan rasulNya. Boleh kirimkan email supaya saya dapat menghantarnya. Moga Allah menuntuni kita di jalanNya.

9 comments:

~the stranger~ said...

assalamualaikum..tata, saya nak e-book tu..ni email saya afi_elzhar10@yahoo.com

sam_senpai said...

kak..nak jugak hadith tu ya.jzkk...adudaman@yahoo.com

Anonymous said...

Assalamualaikum kak
sy nk juga ebook tu...=)
cekun_mj@yahoo.com

umairahshafei said...

salam'alayk.
ukhti, sy nak jugak ye.
syukran. :)
jazakillah.

myrah_2005@yahoo.com

Ummu Afeera said...

sudah dihantar..ada yg masih x dapat?

sam_senpai said...

syukran kak=)

mubsyirah said...

saya nak juga... email saya sakinah_2108@yahoo.com... syukran

Islah nafsah..Ud'u ghairak said...

assalamualaikum..nak juga..hihi..
simbiosis_girl@yahoo.com

syahidah said...

assalamualaikum, nak jugak ebook tu. jzkk in advance :)

cdasprprulez@yahoo.com

There was an error in this gadget