Thursday, June 30, 2011

Hutang...

Sayu sangat saat melihat gambar ini. Seorang anak Palestin sedang membersihkan kesan-kesan pembunuhan ahli keluarganya. Namun wajahnya memaparkan ketabahan yang luar biasa, kan? Allah, melihat wajah mereka sahaja menyalurkan himmah yang luar biasa.

Semalam Dr Hafidzi mengulang mengenai hadis ini.

Umamah al-Bahili r.a reports that the Prophet s.a.w said, “A group of my community will remain on truth, they will vanquish their enemy and those who disagree with them will not be able to harm them until Allah s.w.t commands,”. “Where are these people?,” the companions asked. The Prophet s.a.w replied, “In and around al-Quds (Jurusalem)”. (Imam Ahmad)

Saya tidak pandai bahasa Arab. Namun menurut Dr Hafidzi, hadis ini bukan menyebut mengenai musuh-musuh mereka, tetapi pengkhianat-pengkhianat mereka. Kesemua kezaliman mereka tidak akan memberi kesan pada anak-anak Palestin. Dan pengkhianat mereka bukan orang lain, bahkan mereka yang satu aqidah dengan mereka. Pengkhianatan pertama adalah pengiktirafan negara Israel oleh Turki yang saat itu dipimpin oleh kuasa-kuasa sekularisme. Negara Turki adalah negara Islam pertama yang mengiktiraf Israel. Kemudiannya adalah Iran yang saat itu memusuhi Mesir dan menjalin hubungan dengan Israel. Dan kemudiannya pengkhianatan Mesir sendiri sehinggalah terjatuhnya kerajaan Hosni Mubarak.

Dan terasa bahawa diri sendiri adalah pengkhianat. Nauzubillah! Menurut Dr Hafidzi saat kutipan derma, "Rakyat Palestin tidak akan pernah menagih simpati kita. Mereka tidak pernah mengharapkan duit-duit kita. Namun kitalah yang berhutang dengan mereka! Kita menyerahkan tanggungjawab membebaskan AlQuds yang sewajarnya menjadi tanggungjawab kita sepenuhnya kepada mereka. Kitalah yang berhutang dengan mereka. Mudah-mudahan sumbangan kita mampu mengurangkan hutang-hutang kita pada mereka".

Moga terus istiqamah membantu Palestina!

1 comment:

kang_senpai said...

ALLAH.tersentak ku baca...hamas bertahan dipalestin sementara menantikan ummah membebaskannya dengan kesemuanya bersatu atas kalimah syahadatain