Sunday, November 07, 2010

Wa la tajassasu...


49:12 O ye who believe! Avoid suspicion as much (as possible): for suspicion in some cases is a sin: And spy not on each other behind their backs. Would any of you like to eat the flesh of his dead brother? Nay, ye would abhor it...But fear Allah. For Allah is Oft-Returning, Most Merciful.

Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani. (49: 12)


Untuk saya memahami ayat Allah ini, Allah kurniakan saya pengalaman yang sangat menyakitkan 3 tahun yang lalu. Baik-baik mahu mencegah maksiat, saya tercampak ke dalam kesalahan mencari-cari keaiban saudara sendiri. Saat mendengar tafsir ini oleh Ustaz Zahazan, saya rasa bersalah sangat. Dan saya meminta maaf kepada seorang teman.

Wa la tajassasu. And spy not on each other behind their backs. Mudah kan Islam? Tidak perlu pun awak susah-susah mengintip atau mencari kesalahan orang. Sakit kepala je tahu dosa orang. Sakit kepala je fikir banyak-banyak tulisan orang.

Pelik sangat masa diberitahu oleh pensyarah, usah menulis sesuatu yang mencemarkan nama kolej di blog. Ada kes yang mana seorang pensyarah memberitahu pihak atasan mengenai blog seorang pelajar yang menulis hal bukan-bukan.

Saat diberi amaran, terpaksa juga saya edit dan save as draft beberapa tulisan. ‘Ala kulli hal, saya tidak pernah mengaku saya belajar di mana. Saya rasa pelik. Saya pelik sebab hal mengintip kesalahan ini berlaku di kalangan golongan professional. Kan senang kalau kita tidak fikirkan sangat tulisan orang atau aib orang?

Dunia maya ini mengajar kita untuk tajassasu, mengintip aib orang. Jujurnya saya memakai Statcounter di blog untuk memberi saya idea mengenai penerimaan pengunjung blog ini. Sedikit sebanyak saya tahu mengenai pengunjung blog ini dan memang ada beberapa entri yang naik trafiknya. Pelik kan? Bertahun-tahun saya menulis, orang tetap nak fokus entri yang mungkin saya tulis dalam emosi.

Kadang ada orang yang suka forwardkan link-link website yang menghina Islam, sesat dan lain-lain. Pada saya manusia-manusia ini tidak bijak. Sebenarnya tidak semua website atau blog adalah popular. Malah website dan blog ini tidak menduduki traffic yang tinggi di laman-laman pencarian seperti Google dan lainnya. Blog dan website yang popular adalah kerana trafik pengunjung. Siapa yang menaikkan traffic blog dan website ini? Mereka yang tiada kerja, suka tajassasu, mencari-cari aib orang. Tidak pun nak cegah sangat maksiat dan kemungkaran, terlupa yang sepatutnya kita fokus pada menggalakkan kebaikan. Kan best kalau traffic website dan blog yang baik meningkat? Bolehlah kebaikan itu menghapuskan keburukan.

Pening fikirkan manusia. Allah baik-baik ajar kita kebaikan. Beri kita kerja yang mudah. Tidak perlu tahu pun kesalahan orang, kalau boleh menutup kesalahan orang seperti asma Allah, Assitteer. Tapi tetap juga manusia ini suka sangat buat benda yang Allah tidak suka kan? Ramai yang tulis kebaikan, tidak pula diforward-forwardkan. Benda yang kecil-kecil itu jugalah yang manusia suka.

…Would any of you like to eat the flesh of his dead brother? Nay, ye would abhor it...But fear Allah. For Allah is Oft-Returning, Most Merciful. (49: 12)


Itu ayat-ayat Allah. Bukan saya cakap. Bukan dunia realiti sahaja awak perlu baik. Kalau boleh, biarlah dalam dunia maya juga. Saya percaya blog pelajar itu pun tidak popular, tapi popular sebab tajassasu.

Dunia maya ini ibarat lautan. Kalau melayarinya tanpa bersama Allah, tenggelam dan karamlah jawapannya.

….fear Allah. For Allah is Oft-Returning, Most Merciful. (49: 12)


Suka sangat entri di blog Imam Suhaib Webb tentang asma Allah, Assitteer. Belajarlah tentang kebaikan dalam tulisan tersebut. Kalau nak marah saya sebab cakap direct sangat, saya rasa salah. Sebab saya cuma beritahu ayat-ayat Allah je kan? Nak marah Allah ke?

1 comment:

Anonymous said...

tapi saya mmg suka baca blog saudari & naikkan traffic counter anda.boleh yee :P