Friday, July 09, 2010

Aqsa...

Hmm, tidak boleh lama. Ada kerja lagi malam ini. Hari ini adalah hari menulis untuk Gaza. Para blogger digalakkan untuk menulis tentang Gaza.

Palestina itu masih berdarah. Walau kamu bahagia di bumi ini, di sana mereka masih menangis. Dan sewajarnya kita meludah muka sendiri kerana di saat mereka melaksanakan tanggungjawab yang sepatutnya dipikul di atas bahu setiap Muslim iaitu untuk mempertahankan Masjidil Aqsa dan bumi anbiya' itu, kita masih mampu tersenyum lagi. Aduhai..

Pernah sekali saya dan dua orang adik lelaki saya memandu dari Kuala Lumpur ke Johor. Dan kami sempat mengikuti lecture Children Around the Prophet. Saat itu Dr Hesham menyebut tentang seorang sahabat yang namanya disebut dalam AlQuran. Nama sahabat itu ialah Zaid Ibn Harithah. Kata Dr Hesham, kalau sebut nama Zaid ini dapat pahala sebab nama ini tercatat dalam AlQuran. Adik lelaki saya, Zaid Harithah sudah pun perasan.

Apa kaitannya dengan Palestina? Hmm, sebab salah satu masjid yang mulia iaitu Masjidil Aqsa ini disebut dalam AlQuran. Kiranya kalau kamu menyampaikan pada yang lain dan menyebut-nyebut mengenai Masjidil Aqsa, banyaklah pahala kamu.

Itulah kemuliaan Palestina. Saya ulang tayang petikan dari cerpen Bumi yang Berdarah:

Gema wahyu dalam surah al-Isra’ ayat pertama mengungkapkan : “ Maha suci Allah yang telah memperjalankan hambanya pada suatu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa”. Hebatnya masjid ini tiada duanya, tiada tiganya dan tiada seterusnya kerana namanya sahaja telah diungkapkan sendiri oleh Allah dalam kalamNya. Namun telah bertahun bumi ini berdarah, Humaira. Sadis sekali Yahudi Laknatullah memperlakukan bumi ini. Keturunan-keturunan kera ini begitu menginginkan Palestin kerana lokasinya yang terletak di tengah-tengah dunia Islam. Palestin ibarat badan seekor burung, kedua-dua sayapnya adalah dunia Islam. Menjajahnya kiranya menakluk dunia Islam, ya Humaira. Namun umat Islam sedunia seolah-olah tidak mengetahui fakta ini, ya Humaira.


Allahu A'lam

No comments:

There was an error in this gadget