Saturday, May 08, 2010

Rasalah bertuhan...

Dr R ceritakan tentang Michael Crichton, pengarah rancangan TV bersiri popular ER. Kata Dr R, Michael menulis semasa berada di alam universiti sebagai pelajar perubatan. Tulisannya yang menguatkan dirinya untuk mengharungi alam perubatan.

Hmm..Bukan duat juga perlu menulis? Kalau bukan untuk menguatkan yang lain pun, paling kurang untuk menguatkan dirinya sendiri. Bilakah saatnya saya mampu menulis segala hikmah yang saya perolehi?

Penat. Jujur itu yang saya rasakan. Saya tidak mahu menangis. Tapi saat chatting dengan Dilah, hati ini rasa dekat sangat. Air mata tidak tertahan lagi. Allah menghantarnya untuk menguatkan saya. Jujur saya rindukan dirinya. Walau lama kami tidak berchatting, masya Allah ukhwah itu masih hangat lagi.

"Hidup ini kan sekejap sangat. Banding dengan akhirat, dunia macam sekelip mata sahaja. Adatlah rasa tak kuat. Kita kan manusia, bukan malaikat. Jangan hilang rasa bertuhan".

"Rasa lemah itu maknanya Allah panggil balik nti untuk reload power. Allah sangat dekat sebenarnya dalam waktu-waktu macam itu. Cuma nti sedar atau tidak sahaja. Ana selalu juga rasa lemah, kosong dan sendiri. Ubatnya, rasalah bertuhan. Never fail yourself because you're always the winner. Tiada masalah yang terlalu besar untuk seorang mukmin. Tiada urusan dunia yang boleh menggagalkan kita. I'm not saying that we're the mukmin, but at least we're striving for that. Tiada siapa dan apa yang boleh kalahkan kita. Walaupun tiada siapa yang recognize kita kat dunia, ingat kita still ada somebody kat dunia ini. At least dekat mata Allah kita adalah somebody. Tiada makna masyhur kat dunia kalau penduduk langit tak kenal kita. Lagi pun ana rasa nti sangat jelas yang ujian Allah sesuai dengan kekuatan dan kemampuan kita".

Huhu...Betapa diri ini perlu selalu diingatkan...

1 comment:

Hawa Mahabbah said...

Subhanallah. teguran dan nasihat yg sangt menyentuh hati saya, Alhamdulillah. syukran.. =)

There was an error in this gadget