Tuesday, January 12, 2010

Dagang...

Semalam seorang ikhwah yang tidak saya kenali meninggal dunia kerana terlibat dalam kemalangan semasa dalam perjalanan pulang dari menghadiri satu program. Dalam setahun dua ini, banyak kisah-kisah begitu dan ia membuatkan saya merasai bahawa kematian itu semakin hampir. Takut kan bila memikirkan bahawa kita pasti akan melalui kematian? Cuba tutup mulut dan hidung seminit dan fikirkan sendiri bahawa kita pasti akan melaluinya. Takut sekali.

Semasa membaca buku Dagangnya Diterima Allah yang menceritakan kisah berkenaan Assyahid Fauzi Ismail yang syahid di bumi Afghanistan, ada satu persoalan yang diajukan oleh penulis. Mengapa mereka yang Allah pilih dan bukannya kita? Seandainya persoalan tersebu diamati sedalamnya, hal itu akan menjadi muhasabah yang paling besar dalam kehidupan kita.

Semalam saat mentadabbur ayat ini bersama anak-anak usrah, ada kesayuan yang hadir.

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran; dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual-belinya itu, dan (ketahuilah bahawa) jual-beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar. (Surah Attaubah:111)

Saya juga baru mendengar kuliah Sheikh Zahir Mahmood yang menceritakan pengalaman konvoi Viva Palestina baru-baru ini. Rasa rindu yang amat terhadap bumi itu. Kenapa Allah memilih mereka untuk menyertai konvoi tersebut dan bukannya kita? Mereka menceritakan bahawa mereka memandu selama berjam-jam dan adakalanya selama 9-10 jam terus menerus. Adakalanya perlu menuang air di kepala untuk terus dalam keadaan tersedar. Dan kata sheikh, fahamlah mereka tentang kata-kata Khalid AlWalid - “Berada pada suatu malam yang dingin membeku dalam suatu pertempuran di jalan Allah, lebih aku sukai daripada tidur bersama seorang gadis di malam pengantin”.

Mereka merasai nikmat berada di jalan Allah. Allahu Akbar! Bilakah kemanisan tersebut akan terus mengakar dalam jiwa kita pula? Bilakah kenikmatan itu akan terus menggerakkan kita? Apakah kelazatan itu akan terus-terusan terasa di hati?Persoalan-persoalan ini membuatkan diri termenung jauh...

No comments: