Tuesday, December 15, 2009

Langit...

Saya nak sangat menyambung tulisan perjalanan di Kedah tapi minggu ini sibuk sangat. Esok dah mid-posting exam. Cuma nak berkongsi sesuatu. Tulisan ini ditulis dalam pukul 6.30 petang semasa di dalam kelas. Masa itu hujan dan kelas sudah benar-benar membosankan bagi saya sebabnya semua yang ada di slide dah ada di dalam CPG (Clinical Practice Guidelines). Saya dah mula rasa macam orang bacakan buku untuk buatkan saya tertidur. Afeera, kamu kena menghargai hasil kerja orang lain!

Saya rasa amat bagus untuk menulis masa itu. Paling kurang menulis membuatkan saya sedar dan tidak tertidur lagi.

Apa-apa sahaja!

Kudengar bunyi guruh
Dentumannya datang dari langit
Adakah langit membawa khabar?
Adakah guruh cuba menyedarkan?
Aku ingin mengetahui rahsia langit
Hatiku membuak untuk menyelongkarnya
Akhirnya aku sedar
Tidak mungkin manusia berdaya
Kerana diri hanyalah hamba

Rahsia langit tentu sukar difahami
Langit cuma mematuhi perintah RabbNya
Aku amati irama langit dan guruh
Apakah langit dan guruh bermuram durja?
Tidak tertahan menanggung segalanya?
Hakikatnya tidak
Keduanya berzikir
Memuja Tuhan
Menyedarkan manusia yang alpa

Wahai pencipta langit dan guruh
Kau mendengar segalanya
Kau memerhati segala yang di bumi
Dan yang ada di atas dan di bawah sana
Dengarlah hatiku
Kuatkan jiwaku
Pegangi rahsiaku
Ampunkan dosaku
Dekati aku seakrabnya
Kerana ternyata aku lemah tidak berdaya

Tahu tak ada surah dalam quran nama Arra'd yang membawa maksud guruh? Allah abadikan mengenai guruh di dalam kalamNya. Bunyi guruh yang menakutkan kita itu zikir.

Dia lah yang memperlihatkan kilat kepada kamu, untuk menakutkan (dari panahan petir), dan memberi harapan (dengan turunnya hujan); dan Ia yang menjadikan awan tebal yang berat (dengan air). Dan Dia lah juga yang guruh dan malaikat bertasbih memujiNya, kerana takut kepadaNya. Dan Dia lah juga yang menghantarkan petir, lalu Ia mengenakan dengan panahannya kepada sesiapa yang dikehendakinya Dan mereka yang ingkar itu membantah (serta mendustakan Rasul) mengenai perkara yang berhubung dengan Allah (dan kuat kuasaNya) Padahal Ia Amat keras azab seksanya. (Surah Arra'd:12-13)

Tapi kita tak pernah memahami tasbih guruh kan?

"...Langit yang tujuh, bumi dan semua yang ada di dalamnya bertasbih kepada Allah. Dan tak ada suatupun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya, tetapi kamu sekalian tidak mengerti tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyantun lagi Maha Pengampun". (Quran 17:44)

No comments: