Wednesday, November 04, 2009

Tidak selesa...

Terlalu sukar jalan untuk belajar di dalam bidang perubatan. Salah satu perkara yang paling saya tidak suka adalah apabila saya dikehendaki untuk masuk ke dalam operation theatre (OT). Ada sister OT yang tidak skema, tapi ada sister yang sangatlah skema tentang pemakaian terutamanya kat Hospital T. Terasa kesukaran yang amat untuk memakai baju OT yang benar-benar tidak menyelesakan. Semalam pun saya nangis. Tapi saya dah cuba sedaya mampu untuk menjaga aurat saya.

Saya pakai baju OT yang paling besar. Sister tak benarkan pakai stoking. Saya ambil seluar yang paling labuh dan tutup kaki saya. Saya berstokin tapi seluar yang labuh itu menyembunyikannya. Saya pakai tudung kat dalam meskipun sister tak benarkan. Dan saya lapis dengan tudung steril yang jarang. Tidak nampak aurat saya. Dan saya pakai juga sarung tangan meskipun sister tak benarkan. Nampak sahaja sister, saya sembunyikan tangan. Alhamdulillah berjaya juga saya menyembunyikan diri dan mempertahankan aurat di sebalik semuanya.

Saya nangis kat mak semalam bila fikir nak masuk OT hari ini. Tapi tadi pagi kena tegur direct dengan Allah bila dengar mp3 kuliah semasa memandu.

Dan berkatalah Yusuf kepada orang yang ia percaya akan terselamat di antara mereka berdua: "Sebutkanlah perihalku kepada tuanmu". (Setelah orang itu dibebaskan dari penjara) maka ia dilupakan oleh syaitan untuk menyebutkan (hal Yusuf) kepada tuannya. Dengan sebab itu tinggalah Yusuf dalam penjara beberapa tahun. (Surah Yusuf: 42)

Ulama menafsirkan ayat ini berkenaan dengan kesilapan Nabi Yusuf a.s. Nabi Yusuf pernah menafsirkan mimpi dua orang pemuda. Dan dia meminta salah seorang pemuda tersebut untuk menyampaikan perihalnya kepada si raja agar kelak dia boleh dibebaskan. Tapi dia terlupa. Bukankah Allah yang telah membersihkan namanya dari fitnah? Bukankah Allah jua yang menyelamatkannya dari saudaranya? Bukankah Allah yang telah bersamanya saat dia di dalam sumur? Lantas mengapa dia meminta pertolongan kepada pemuda tersebut? Kerana sebab itu, dia berada di dalam penjara selama beberapa tahun lagi.

Terasa yang amat saat mendengar tafsir ayat ini. Terlupa Allah dalam percaturan kehidupan. Mengapa perlu saya luahkan pada ibu terlebih dahulu dan bukannya Allah? Hanya Allah sebaik-baik penjaga aurat dan hijab saya sebenarnya. Maafkanku ya Rabbi…

No comments: