Friday, November 20, 2009

Nak!

Teruja yang amat sangat bila tahu kelas Islamic Medicine pada sesi petang adalah dengan Dato'Dr Harun Din. Bersyukur sangat rasanya apabila Allah berikan peluang untuk belajar dari ulama' yang agung sepertinya. Saya rasa Allah memberi saya jawapan terhadap doa-doa saya indirectly.

Banyak perkara yang disebutnya membuatkan hati begitu teruja. Rasa macam banyak sahaja yang ingin saya coretkan tetapi masa terlalu mencemburui.

Saya rasa mengidam sangat nak lihat syurga saat dia berbicara mengenai ayat-ayat penyembuh migraine dan juga mengubat penyakit hasad. Ayat-ayat tersebut adalah nikmat di syurga.
la yusaadda'una anha wa la yunzifun (Surah AlWaqiah:19)

Yusadda'una mengikut tafsiran ustaz tadi adalah sakit kepala yang teruk, manakala yunzifun adalah pendarahan di dalam kepala. Waaah, kat syurga tiada semua itu. Tidak sakit kepala langsung. Masya Allah..

Ini pula ayat untuk mereka yang punya penyakit hasad dengki. Ayat ini boleh dibaca oleh para ibu dan bapa yang mempunyai anak-anak yang sering cemburu di antara satu sama lain. Boleh juga diamalkan oleh para lelaki yang berpoligami untuk menyatukan hati isteri-isteri mereka.
Dan Kami cabutkan segala dendam dan hasad dengki dari hati mereka, (di dalam Syurga) yang mengalir beberapa sungai di bawah (tempat) masing-masing, dan mereka pula bersyukur dengan berkata: "Segala puji tertentu bagi Allah yang telah memberi hidayah petunjuk untuk (mendapat nikmat-nikmat) ini, padahal Kami tidak sekali-kali akan memperoleh petunjuk kalau Allah tidak memimpin kami (dengan taufiqNya); sesungguhnya telah datang Rasul-rasul Tuhan kami dengan membawa kebenaran". Dan mereka diseru: "Itulah Syurga yang diberikan kamu mewarisinya dengan sebab apa yang kamu telah kerjakan". (7:43)

Indahnya syurga. Teringat kata-kata brother dari Palestin. Bila Allah tunjukkan syurga kat orang beriman, dia terlupa segala masalah yang pernah dilaluinya di dunia, seolah-olah dia tidak pernah diuji. Dan apabila Allah tunjukkan neraka kat orang kafir, mereka terlupa segala nikmat yang pernah mereka rasai di dunia.

Nak syurga!

Kenapa entah rasa macam zuuq sangat setiap kali ustaz bacakan ayat Quran. Bila ustaz cerita kisah lebah, rasa teruja. Kata ustaz ada Bees University yang kaji tentang lebah ini. Saya suka nak tahu pasal lebah sejak baca buku Harun Yahya yang ditulis untuk kanak-kanak. Boleh baca kat sini. Rasa excited sangat baca buku itu. Bentuk sarang lebah yang berbentuk heksagon itu pun ada sebab musababnya.

"Dan Rabbmu mewahyukan kepada lebah: Buatlah sarang-sarang di bukit-bukit, di pohon-pohon kayu, dan di tempat-tempat yang dibuat manusia. Kemudian makanlah dari tiap-tiap (macam) buah-buahan dan tempuhlah jalan Rabbmu yang telah dimudahkan (bagimu). Dari perut lebah itu keluar minuman (madu) yang bermacam-macam warnanya, di dalamnya terdapat obat yang menyembuhkan bagi manusia. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda (kebesaran Rabb) bagi orang-orang yang memikirkan. (QS. An Nahl [16]: 68-69)

Bila ustaz sebut tentang sihir, hati rasa lain sangat. Rasa ngeri. Tidak sangka memang betul ada sihir yang nak pisahkan suami isteri. Waaah, detailnya Quran cerita. Banyaknya yang saya tidak tahu tentang Quran. Setiap hari belajar benda baru. Quran tidak pernah membosankan.

Mereka (membelakangkan Kitab Allah) dan mengikut ajaran-ajaran sihir yang dibacakan oleh puak-puak Syaitan dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu, akan tetapi puak-puak Syaitan itulah yang kafir (dengan amalan sihirnya); kerana merekalah yang mengajarkan manusia ilmu sihir dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat: Harut dan Marut, di negeri Babil (Babylon), sedang mereka berdua tidak mengajar seseorang pun melainkan setelah mereka menasihatinya dengan berkata: "Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan (untuk menguji imanmu), oleh itu janganlah engkau menjadi kafir (dengan mempelajarinya)". Dalam pada itu ada juga orang-orang mempelajari dari mereka berdua: ilmu sihir yang boleh menceraikan antara seorang suami dengan isterinya, padahal mereka tidak akan dapat sama sekali memberi mudarat (atau membahayakan) dengan sihir itu seseorang pun melainkan dengan izin Allah. Dan sebenarnya mereka mempelajari perkara yang hanya membahayakan mereka dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan demi sesungguhnya mereka (kaum Yahudi itu) telahpun mengetahui bahawa sesiapa yang memilih ilmu sihir itu tidaklah lagi mendapat bahagian yang baik di akhirat. Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui. (Al Baqarah:102)

Terasa bahawa sentuhan murabbi agung begitu hebat kesannya pada hati manusia. Nak jadi macam itu!

Banyaknya yang saya nak!

No comments:

There was an error in this gadget