Saturday, October 24, 2009

Wajib!

Salah satu perkara yang menyebabkan adik usrah saya keliru adalah mengenai tanggungjawab dakwah. Dia menulis hal itu dalam borang biodatanya. Dakwah ini wajib atau tak? Hanya sesetengah orang sahaja ke yang kena buat dakwah ini ke? Hanya ustaz ustazah sahaja ke yang kena buat dakwah ini? Hanya budak tudung lubuh sahaja ke yang kena buat dakwah ini? Dakwah ini fardhu ain atau fardhu kifayah? Kalau dah ada orang yang buat kerja dakwah ini, orang lain kena buat ke?

Saya rasa kekeliruan itu ada dalam minda kebanyakan orang. Ada orang yang dah duduk dalam usrah selama 3 tahun atau lebih pun, apabila diajukan permintaan, boleh tak kamu pegang satu kumpulan usrah adik-adik? Maka jawapan yang diberi adalah – Boleh tak saya beri jawapan esok lusa? Saya tak baik lagi. Saya tak layak. Memang kena buat ke?

Huhu..Adakah dakwah ini satu pilihan? Boleh buat atau tak? Boleh buat ikut suka hati? Boleh buat bila ada masa lapang sahaja? Boleh buat bila rasa layak sahaja? Boleh buat bila dah jadi alim dan dah pergi belajar kat Al Azhar?

Oklah, saya ambil contoh lain. Ada orang mati kat satu kawasan. Apa tanggungjawab orang lain? Kena menyempurnakan pengebumian mayat itu kan? Kalau tiada orang yang buat kerja itu, satu kawasan itu berdosa kan? Kalau ada orang buat, orang lain terlepas ke? Ya, terlepas kalau tanggungjawab itu mencapai matlamatnya. Maksudnya, matlamat dalam kes ini adalah orang yang mati itu dah berada selamat di dalam kubur.

Apa matlamat kamu hidup kat dunia ini sebenarnya? Saya tak perlukan hadis atau ayat Quran untuk soalan ini. Semua orang tahu matlamat hidup kita adalah menjadi khalifah Allah. Apa matlamatnya? Memastikan Islam menjadi ustaziatul alam, menjadi world order. Adakah matlamat itu dah tercapai? Tidak. Orang Islam mati tidak mendapat pembelaan. Akak-akak kamu kat penjuru dunia yang lain ramai yang kena rogol tanpa pembelaan. Tiada satu tanah pun kat atas muka bumi Allah ini yang melaksanakan undang-undang Allah. Ustaziatul alam masih belum tercapai.

Maka semua orang Islam kat atas muka bumi ini berdosa melainkan mereka yang buat kerja dakwah ini bersungguh-sungguh. Kesimpulannya, dakwah ini WAJIB ke atas setiap orang yang melafazkan syahadah kerana tuntutan Lailahaillallah yang korang sebut itu adalah dakwah. FAHAM? Dakwah adalah WAJIB!

No comments: