Saturday, October 31, 2009

Buka pintu...

Saya ingat lagi bicara akhi dari Palestin dalam satu pertemuan. Dia menamatkan bicaranya dengan hadis berkenaan niat. Sentuhannya hari itu menggegarkan hati yang lain. Saya mohon pada Allah agar dikurniakan hikmah agar sentuhan saya terhadap mad’u juga boleh begitu.

Seorang soleh mengatakan, dahulu apabila mereka melakukan sesuatu pekerjaan, mereka akan memikirkan minima 7 niat untuk mengerjakannya. Contohnya, apabila rumah mereka diketuk oleh seseorang, maka si pemilik rumah yang soleh ini akan membukakannya dengan niat – Apabila orang yang saya temui di hadapan pintu adalah orang yang memerlukan bantuan, maka saya akan membantunya. Apabila orang yang saya temui adalah orang faqir yang meminta wang, maka saya akan memberikannya wang. Apabila orang yang saya temui adalah orang yang meminta tempat penginapan, maka saya akan memberikannya tempat penginapan, dan seterusnya hingga minima 7 alasan diniatkan sebelum membuka pintu.

Aduh, refleksi untuk diri sendiri pastinya, apatah lagi dengan tanggungjawab yang kian bertambah. Gambatte!

No comments: