Tuesday, October 27, 2009

As sa'yu dan Alkhasyiyah...

Dia buta tapi cahaya yang menghiasi hatinya mampu menyilaukan pandangan manusia lain. Kenapa? Kita yang sempurna ini juga berkira-kira dalam berjuang tapi tidak dirinya. Nyawa yang paling berharga bagi diri seseorang juga dikorbankannya pada jalan Allah. Dialah Abdullah Ibn Ummi Maktum.

Dia meminta izin untuk ikut berperang. Katanya, matanya yang buta tidak akan sesekali menyebabkannya gentar terhadap musuh. Lantas dia diberi tugas untuk memegang bendera. Rahmat Allah meliputinya. Dia syahid akhirnya menemui kekasih agungnya yang dirindu sekian lama.

Saat mentadabbur Surah Abasa, peribadi agung ini menjenguk kamar hati.

Dia berwajah masam dan berpaling; kerana seorang buta telah datang kepadanya; Dan tahukah engkau barangkali dia ingin menyucikan dirinya (dari dosa); atau dia (ingin) mendapatkan pengajaran yang memberi manfaat kepadanya? (Surah Al Abasa: 1-4)

Selepas ayat ini diturunkan kepada baginda s.a.w, Rasulullah selalu memuliakan Ibn Ummi Maktum dan selalu berkata kepada beliau apabila bertemu, “Selamat datang wahai orang yang menyebabkan Tuhanku menegurku!” dan selalu bertanya, “Apa yang kau perlukan?”

Terdetik kekaguman di dalam hati saat Allah menerangkan keadaan hati Abdullah Ibn Ummi Maktum yang berupa syarat seseorang beroleh hidayah.

Wa amma man jaaka yas’a, wa huwa yakhsya. Dan adapun orang yang datang kepadamu dengan bersusah payah, dan dia takut kepada Allah. (Surah Abasa:8-9)

Dua tahap yang membolehkan seseorang itu memperoleh hidayah adalah ‘as sa’yu’ (sudah payah) dan ‘alkhasyiyah’ (rasa takut kepada Allah SWT). Ertinya, sesiapa pun yang mengkehendaki hidayah Allah SWT, dia harus bersusah payah berusaha mencari dan mendapatkannya dan dia juga harus memiliki rasa takut kepada Allah di dalam lubuk hatinya yang paling dalam.

Terima kasih Allah kerana mengingatkanku dengan menghadirkan kisah seorang sahabat yang agung ini.

2 comments:

kuchinque said...

A very enlightening one!
jazakillah sis :)

aziraliyana said...

sgt suka...citer2 mcm ni...dpt muhasabah diri...

There was an error in this gadget