Tuesday, September 15, 2009

Pagi - semangat...

Ada sekali itu kami semua tertidur selepas kuliah subuh sebab penat sangat. Saya dah pening dengar kuliah subuh. Tidak faham apa-apa. Program pula di kawasan yang dingin dan begitu kondusif untuk tidur. Melihat keadaan kami pagi itu, murabbi memulakan pengisian seterusnya dengan satu kisah dan kisah ini selalu memotivasikan saya di pagi hari yang seterusnya. Ceritanya berkenaan dengan seorang remaja bernama Harith. Adik saya bernama Zaid Harithah. Kadang panggil dia Haris. Dah berbulan-bulan tidak jumpa.

Huhu, saya dah lari topik. Cerita kita pasal apa? Pasal Harith Ibn Malik. Rasulullah SAW sangat suka duduk dan berbual dengan remaja atau ghulam. Ingat tak hadis ghulam? Boleh baca di sini. Dipanjangkan cerita, satu hari Rasulullah SAW terjumpa Harith Ibn Malik. Rasulullah SAW pun tanya Harith, “Kaifa asbahna ya Harith?” (Bagaimana pagimu wahai Harith)

Kita remaja kan? Cuba bayangkan kalau Rasulullah SAW tanya kita soalan itu. Agak-agaknya apa jawapan kita? Paling baik pun jawapan yang saya boleh beri, “Alhamdulillah, ya Rasulullah”. Tahu tak apa jawapan Harith? Para sahabat Rasulullah SAW akan beri jawapan yang fantastik untuk setiap soalan yang ditanya. Harith jawab, “Asbahna mukminan haqqan” (Aku berpagi-pagian dalam keadaan aku adalah mukmin yang sebenar)

Rasulullah SAW taajub mendengar jawapan Harith. Rasulullah SAW pun tanya lagi, “Li kulli syai’in haqiqah, fama haqigatul iman?” (Bagi setiap perkara ada hakikatnya, maka apa hakikat imanmu ya Harith?)

Jawapan Harith super fantastik lagi. Dia kata, “Aku mengasingkan diriku dari dunia. Aku berpuasa di pagi hari dan aku menghidupkan malam-malamku. Aku melihat Arsy Allah bercahaya. Aku melihat orang yang di dalam syurga saling berziarah dan aku melihat orang menjerit di neraka”.

Rasulullah SAW pun kata kat Harith, “Kau adalah pemuda yang telah diterangkan oleh Allah hatimu. Kau benar maka beriltizamlah”.

Best kan cerita ini? Harith melihat dengan pandangan yang sangat jauh . Teringat kata-kata arwah Ammar. Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat, melihat dunia dari jendela akhirat.

Hmm, jauh kan pagi kita dengan pagi Harith? Setiap pagi bila sebut kata-kata Harith itu, terasa macam ada aura sahaja. Asbahna mukminan haqqan!

Saya jealous sangat dengan murabbi saya yang ceritakan kisah ini. Kalau dia cerita pape, mesti saya nangis. Dahlah hebat dalam akademik, lepas itu hebat dalam perjuangan. Setiap kali dia cakap, saya rasa macam tidak pernah dengar pun. Saya cemburu sangat dengan dia sebab hati saya yang keras ini boleh lembut dengan penerangannya. Pastinya biiznillah, dengan izin Allah semata-mata. Dua jenis manusia sahaja yang boleh kita cemburui. Pertama orang yang ada ilmu dan dia ajarkan pada orang lain. Dan keduanya orang yang ada harta dan dia gunakan hartanya untuk berinfaq di jalan Allah. Dua-dua kualiti ada kat murabbi saya ini.

Oklah, moga kamu semangat juga mendengar kisah ini. Selepas ini bila orang tanya saya, macam mana pagi saya, apa saya nak jawab ye? Asbahna ala fitratil islam. Saya baca mathurat terus. Gurauan semata-mata. Tapi kalau kita menghayati mathurat, itulah janji dan ikrar kita. Aja-aja fighting! Aja-aja jihad yok!

Saya terjumpa kisah ini di sini dalam bahasa Inggeris.
There is a hadith in Hayat al-Sahabah in the Chapter Regarding the Reality of Faith from Sayyiduna Anas Ibn Malik (may Allah be pleased with him), who narrates: “The Prophet of Allah (may Allah bless him and grant him peace) said: ‘What state did you awake in the morning O Harith Ibn Malik?’ He said: ‘I woke, O Prophet of Allah, as a true believer.’ The Prophet of Allah (may Allah bless him and grant him peace) said: ‘Certainly, every truth has a reality, so what is the reality of what you say?’ He replied: ‘I have turned away from the world; I have made thirsty my days and awoken my nights. It is as if I see the throne of my Cherisher and it is as if I see the people of paradise meeting each other in it and the people of the screaming.’ So the Prophet of Allah (may Allah bless him and grant him peace) said to him: ‘You are a man whose heart Allah has enlightened. You have known the truth, so remain firm on it.’” (Ibn ‘Asakir has produced this hadith, and Al-’Askari has mentioned it in Jamharat al-Amthal and so has Ibn al-Mubarak in Kitab al-Zuhd)

No comments:

There was an error in this gadget