Thursday, September 10, 2009

Mimpi...



Lagu ini menyentuh hati saya. Lagu ini tentang mimpi. Mimpi kamu apa? Nak dapat 5A dalam UPSR? Nak dapat keputusan yang baik di dalam peperiksaan? Nak dapat pasangan yang menawan? Nak beli kereta idaman? Nak bina banglo? Nak dapat anak-anak yang comel dan berjaya? Kamu ada jawapannya.

Saya kongsikan mimpi saya. Mimpi saya adalah melihat kemenangan Islam. Dulu saya tidak berani bermimpi sebab tidak sihat. Saya hanya mahu memikirkan kerja dan terus bekerja. Gambaran masa hadapan tiada dalam fikiran saya.

Baru-baru ini mak saya menangis kat saya. Sebabnya dia mengambil berat berkenaan kesihatan saya. Dia nak saya ambil berat mengenai kesihatan saya sama seperti saya mengambil berat mengenai Islam. Dia tidak menyertai usrah. Anak-anak yang memberi kefahaman buat dirinya.

Saya rasa terharu mendengar luahan hatinya. Katanya, dulu semasa hendak berkahwin, ayah ada memberitahu cita-citanya untuk melahirkan rijal-rijal deen ini. Dia tidak tahu pun makna rijal masa itu. Tapi dia kata mimpi ayah saya menjadi kenyataan. Mak nak lihat cucu-cucu dia pula memecut demi dakwah, lebih laju lagi, Saya rasa terharu apabila seorang ibu yang tidak menerima tarbiah secara langsung mengungkapkan semua ini.

Saya rasa terharu juga apabila baru-baru ini Prof cakap di dalam satu program yang dia menginginkan Allah mengurniakan usia yang panjang buatnya supaya dia dapat membantu agama Allah. Dia nak melihat kemenangan Islam. Saya tidak pernah minta semua itu kat Allah. Saya cuma minta nak mati di jalan Allah.

Mendengar semua kata-kata ini, saya mula bermimpi. Mimpi yang bukan fantasi tapi realiti. Mimpi yang akan memecut kita pastinya.

Kan ada cerpen bertajuk Darul Taqwa dan Datuk Johar? Best sangat cerpen itu. Siapa yang berminat boleh membacanya di sini. Cerpen itu tentang kehidupan di bawah lembayung Islam. Cerpen itu mengenai mimpi setiap insan yang berjuang di jalan Allah.

Best tak kalau Islam perintah? Best sangat. Semua orang kaya raya. Tidak perlu bayar bil air, bil elektrik. Tidak ada orang miskin. Negara ini bersih. Perempuan boleh jalan dengan selamat. Tiada pencuri. Orang tidur dengan nyenyak. Orang sekeliling kita mengagungkan Allah. Alam ini menyanyikan zikrullah bersama-sama dengan penduduk bumi. Manusia-manusia hebat dilahirkan tetapi mengagungkan Allah. Wah, bestnya…

Semua orang Islam kena yakin sistem Allah adalah yang terbaik. Sedih kan bila orang Islam sendiri yang mempertikaikan hukum Allah? Kerja kita banyak kan? Jom kerja untuk memastikan mimpi hari ini adalah kenyataan hari esok.

No comments: