Thursday, June 11, 2009

Kembali...


"Salam, seorang sahabat ex-MATRI (batch 11), Ammar Zulkifli, medic mesir tahun 3, dijemput ke rahmatullah kerana kemalangan malam tadi, doakan semoga ditempatkan di kalangan orang-orang soleh. Amin". Innalillahi wa inna ilaihi raji'un.

Kematian adalah nasihat paling berharga. Seringkali apabila hati menjadi malas untuk ke usrah kerana peperiksaan yang mendatang, hakikat kematian sering menerpa. Ada sesiapa yang pasti bahawa dia akan menghabiskan pelajarannya? Ada sesiapa yang pasti bahawa saat dia keluar untuk ke medan peperiksaan, maut tidak menjemputnya?

Pernah sekali seorang murabbi memberitahu kami kisah seorang ustaz yang memarahi anak didiknya gara-gara kerana aktif dalam dakwah lalu gagal dalam peperiksaan. Murabbi bertanyakan kami, apa yang akan kami sampaikan pada ustaz yang sebegini?

Kalau saya, pasti dengan mulut lancangnya akan memberitahu, "Ustaz, mungkin kami baru sahaja mengenali Islam. Tapi bukankah ustaz sudah bergelumang dengan Islam untuk jangka masa yang begitu lama? Bukankah hadis 40 telah ustaz khatami. Lantas mengapa ustaz tidak mahu memahami bahawa setiap perkara telah ditentukan?"

Jawapan murabbi mudah. Dia tidak pernah kisah kami gagal dalam peperiksaan. Kami boleh mengulangnya berkali-kali. Tapi apa yang akan terjadi andai kami gagal dalam jalan dakwah ini? Sekali tidak datang usrah, hati menjadi kelabu. Kali kedua hati menjadi gelap. Lama-lama akhirnya meninggalkan terus jalan dakwah ini. Gagal dalam jalan dakwah pastinya tiada jalan kembali kecuali dengan izin Allah.

Tidak sesekali entri ini mahu menekankan bahawa belajar itu tidak utama. Setiap diri yang bergelumang dengan jalan dakwah pasti memahami betapa pelajaran itu terlalu berharga. Hatta mereka memahami bahawa jihad adalah berusaha sehingga habis segala daya dan upaya. Andai kemampuan mereka adalah belajar selama 16 jam, pastinya mereka akan belajar selama 16 jam.

"Dan kalaulah mereka mahu keluar (untuk turut berperang), tentulah mereka menyediakan persiapan untuknya;... " (Surah Taubah: 46)

Mereka yang bergelumang dengan dakwah, pasti telah lama bersedia. Beg pakaian telah tersedia. Belajar bukan pada minit terakhir. Soal keluarga telah lama diuruskan. Urusan pengangkutan dan membeli tiket telah lama disediakan. Pastinya Allah tahu hati-hati yang telah bersedia.

Sejauh mana persediaan dan persiapan kita untuk berada di jalan dakwah? Sama-sama muhasabah...

2 comments:

mysterious_musafir said...

salam ummu..well said. Peringatan buat diri ini, yang sudah hilang semenatara semangat juangnya, especially sebab ada sedikit masalah dalam pelajaran. tsk..tsk, rupanya saya masih lemah...

Ummu Afeera said...

waalaikumussalam warahmatullahi taala wabarakatuh..

miss u my dear...

hmm...insya Allah yang baik itu datangnya dari Allah:)