Wednesday, June 17, 2009

Ada...

Semalam semasa memberi pengisian, terjumpa ayat ini:

"Ketahuilah bahawa di tengah-tengah kamu ada Rasulullah..." (surah AlHujurat:7)

Ayat ini tidak turun pada para sahabat sahaja kan? Ayat ini turun kat kita juga kan? Rasulullah SAW sentiasa ada bersama kita apabila kita mempraktikkan sunnahnya kan? (Tahu kan sunnah paling besar adalah dakwah?)

Agak-agaknya kalau Rasulullah SAW bersama dengan kita, dia nak tengok atau tak filem yang kita tonton? Filem yang kita tonton itu agak-agaknya sesuai tak untuk Rasulullah SAW?

Agak-agaknya buku yang kita baca akan dibaca oleh Rasulullah SAW ke?

Malunya dengan Rasulullah SAW...

Sebenarnya suara Jahiliah saya berbisik menyuruh saya menghadam novel Twilight, Moonlight dan novel-novel lain yang pernah saya download. Alasan? Kononnya mahu membaiki bahasa Inggeris. Macamlah tade Reader's Digest kat rak-rak buku itu..

Suara Jahiliah berbisik lagi, "Afeera, bacalah buku ini. Best buku ini. Inilah cinta. Kalau kita dah cintakan seseorang, tidak kisahlah dia pontianak pun, kita tetap akan cintakan orang itu. Kita bersedia mengharungi lautan berapi untuk orang itu". (Serius bangang suara Jahiliah ini..ish..ish..)

Tiba-tiba sayup-sayup kedengaran suara hidayah, "Afeera dah lupa ke kisah cinta Salman AlFarisi yang sanggup memberikan seluruh harta yang dikumpulnya buat Abu Darda' apabila gadis yang dicintainya lebih menyukai Abu Darda'? Cinta tidak semestinya memiliki kan? Afeera dah lupa ke kisah cinta Saidina Ali dan Saidatina Fatimah? Afeera lupa ke kisah doa Ummu Salamah yang ada dalam tafsiran Ibnu Kathir?"

“Umm Salamah berkata: Aku mendengar Rasulullah bersabda: Tiada seorangpun daripada kalangan orang Islam yang ditimpa musibah, lalu ia melafazkan apa yang diperintahkan oleh Allah (iaitu firman Allah swt ayat 156 surah al-Baqarah yang bermaksud) “Sesungguhnya kami adalah hamba dan milik Allah dan kepada-Nya kami akan dikembalikan. Ya! Allah berilah pahala bagiku dalam musibahku ini dan gantikanlah untukku yang lebih baik daripadanya, melainkan Allah menggantikan baginya dengan yang lebih baik”.


Umm Salamah berkata: Ketika Abu Salamah meninggal dunia, aku sering bertanya kepada diriku sendiri, orang Islam manakah yang lebih baik daripada Abu Salamah? Dialah orang yang pertama hijrah kepada Rasulullah. Pertanyaan itu sering aku mengulanginya, lalu Allah menggantikan untukku Rasulullah sendiri. Umm Salamah berkata: Baginda mengutuskan Hatib Bin Balta’ah untuk melamarku bagi dirinya sendiri.”

"Afeera, kan best cerita itu? Allah akan gantikan yang lebih baik. Percayalah bahawa cinta yang ada di dalam dunia Jahiliah itu tidak best langsung. Afeera, bacalah buku-buku kisah sahabat".

Mudah dan cepatnya HATI itu berbolak balik, lebih pantas daripada air yang sedang mendidih.

Suara yang sayup kedengaran itu berbisik lagi, "Afeera nak jadi binatang ternak ke?"

"Tak nak"

"Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati (tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah), dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi) tidak mahu mendengar dengannya (ajaran dan nasihat); mereka itu seperti binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi; mereka itulah orang-orang yang lalai". (7:179)

"Afeera tahu kan kenapa Allah gunakan binatang ternak dalam ayat itu? Sebabnya binatang liar selalu sedar bahaya yang menimpa mereka. Binatang liar selalu berjaga-jaga. Tapi binatang ternak dah biasa dijaga dan tidak sedar bahaya yang menimpa mereka. Tapi bila ada mara bahaya, binatang ternak tetap cuba menjerit, terlompat-lompat memanggil tuannya. Afeera tahu kan perumpamaan Allah dalam ayat itu? Allah kata orang yang lalai itu lebih sesat dari binatang ternak? Kenapa? Sebab diorang tak sedar langsung yang diorang itu lalai. Tidak sedar langsung mereka dalam bahaya. Afeera nak bergelumang dalam Jahiliah ke? Afeera nak jadi lebih teruk dari lembu ke? Afeera nak jadi lebih teruk dari kambing ke?"

"Ok! Ok! Afeera tak nak! Full stop!"

Sayonara Jahiliah....

4 comments:

almizzi said...

MasyaALLAH !

ALLAH beri kamu rahmat untuk selamanya...

bagus sekali meninggalkan taghut dan inabah kembali kepada ALLAH !

وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَى فَبَشِّرْ عِبَادِي

(tepat ayat yang kamu pilih!)
ALLAH hiaskan hati kamu dengan iman

وَاعْلَمُوا أَنَّ فِيكُمْ رَسُولَ اللَّهِ
لَوْ يُطِيعُكُمْ فِي كَثِيرٍ مِنَ الأمْرِ لَعَنِتُّمْ وَلَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الإيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَالْفُسُوقَ وَالْعِصْيَانَ أُولَئِكَ هُمُ الرَّاشِدُونَ

dan kamu benci kufur, fusuq & 'isyan.

kufur + fasiq + isyan = ghaflah
(ini makna ghaflah sebenarnya)

Istiqamah-lah begini sehingga anda bertemu Rabb !

Allahumma amin!

ummuafeera said...

saya masih mencuba..huhu...

the mujaddid said...

masyaallah..moga kta sma2 dapat bermujahadah tinggalkan jahiliyah gula getah nih..insyaallah..
well written..i luv it sis..
hamasah dan ruh2 itu trasa hingga bumi oklen..
ukhwah fillah sis

ummuafeera said...

ya salwa...ingatkan saya ye apabila saya terlupa..uhibbuki fillah...

There was an error in this gadget