Wednesday, March 04, 2009

Cantum...


Saya kongsikan kata-kata yang begitu menyentuh hati saya yang datangnya dari seorang akak yang begitu dirindui.

“Banyakkan sabar dan tidak perlu sedih. Sama-sama kita berlapang dada terhadap Allah kerana Dialah yang menjadikan sesuatu itu berlaku. Jangan anggap apa yang berlaku sebagai balasan terhadap kesalahan kita pula, seolah-olah kita berpandangan serong terhadap Allah. Jangan lupa ujian Allah juga kerana tanda kasihNya. Allah nak kita merasakan bahawa sayang manusia itu tidak abadi tapi kasih sayang Allah itulah yang kekal abadi selama-lamanya. Jika manusia menyebabkan hati kita berkecai, Allah jugalah yang mencantumkan semula serpihan hati-hati kita itu dengan penuh rahmat dan kasihNya, bukan?”

Betapa indahnya ukhwah di jalan Allah. Dapatkah kalian merasai kehangatan kasih sayang kerana Allah? Di saat diri bersedih, Allah hantarkan sahabat-sahabat untuk menjadi penawar hati. Semua itu berlaku dalam saat dan ketika kita terlalu memerlukan. Hebatnya Allah yang menyatukan hati-hati insan...

“Dan (Dia lah) yang menyatu-padukan di antara hati mereka (yang beriman itu). Kalaulah engkau belanjakan segala (harta benda) yang ada di bumi, nescaya engkau tidak dapat juga menyatu-padukan di antara hati mereka, akan tetapi Allah telah menyatu-padukan di antara (hati) mereka. Sesungguhnya Ia Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al Anfal:63)

No comments: