Tuesday, March 17, 2009

Perbandingan...

Titis

Satu titis..

Dua titis..

Manusia tidak akan pernah mampu mengira..

Titis-titis air hujan itu..

Hanya Allah yang tahu semua itu..

Begitu juga dengan butir-butir titis air mata atau rasa bahagia...

"Allah, Dialah yang mengirim angin lalu angin itu menggerakkan awan dan Allah membentangkannya di langit menurut yang dikehendakiNya, dan menjadikannya bergumpal-gumpal: lalu kamu lihat hujan keluar dari celah-celahnya. Maka apabila hujan itu turun menimpa hambaNya yang dikehendakiNya menjadikan mereka gembira." (Surah Ar-Rum: 48)

"Tidakkah kamu melihat bahawa Allah mengarak awan, kemudian mengumpulkan antara (bagian-bagian)nya, kemudian menjadikannya bertindih-tindih, maka kelihatan olehmu hujan keluar dari celah-celahnya, dan Allah juga menurunkan (butiran) ais dari langit, dari gumpalan awan seperti gunung maka ditimpakanNya ais itu kepada siapa yang dikehendakiNya dan dipalingkanNya siapa yang dihendakiNya. Kilauan kilat itu hampir-hampir menghilangkan penglihatan." (Surah An-Nur: 43)

Harapan

Saya tidak mampu memenuhi harapan manusia pada saya. Harapan mereka terlalu tinggi sedang saya hanya manusia biasa.

Keramaian

Pernah rasa keseorangan dalam keramaian? Pernah rasa hati menangis sedang wajah tertawa?

Pernah rasa terlupa mengenai hakikat Tuhan dalam keramaian?

Perbandingan
Perbandingan itu lahir apabila ada yang lebih baik, bukan? Apabila ada kejahatan, barulah kebaikan dihargai. Apabila ada neraka, barulah syurga diingati.

Tidak mungkin perbandingan, keinginan atau justifikasi lahir apabila semuanya kelihatan sama sahaja.

Yahudi

Bagaimana pendapatmu andai menerima ilmu dari seorang Yahudi? Saya tahu mengenai Sister Mary Joseph nodule dari seorang Yahudi. Entahlah... Yahudi atau Zionis? Mungkin saya perlu memikirkan semula hal itu...

No comments:

There was an error in this gadget