Wednesday, November 05, 2008

Panas...

Justify Full







Makanan ini namanya patri. Saya kira kamu tidak pernah melihatnya. Makanan ini seakan-akan capati cuma berwarna putih.

Untuk menghasilkan patri yang baik, tepung yang diadun perlu ditonyoh, diuli dan ditekan sehabisnya. Dan akhirnya, perlu diletakkan di atas bara api. Jadilah akhirnya Patri yang kembang di tengah semasa dipanaskan. Patri ini enak dimakan dengan kari ayam.

Apa yang mahu saya ceritakan pada kamu?

Saya beri contoh yang lain lagi. Pernah kamu melihat ladang yang cantik, saujana mata memandang?


Kamu rasa mudah ke untuk menghasilkan ladang yang cantik itu? Tidak mudah sama sekali sebenarnya. Semak samun dan lalang perlu dibersihkan. Saat pembersihan itu dilaksanakan, petani akan terluka kerana tercucuk duri, tersadung kayu dan lainnya.


Untuk menghasilkan patri yang baik, patri tersebut perlu mengharungi ulian dan bara api yang menyakitkan. Ladang yang cantik hanya akan terhasil setelah petani bersusah payah.

Begitulah juga dengan jalan tarbiah. Banyak sekali yang perlu dikorbankan. Hawa nafsu yang membelenggu perlu dilawan. Mudah ke? Tidak mudah sama sekali. Tidak mudah untuk mengorbankan hati dari menonton siri drama kesukaan. Tidak mudah sebenarnya manahan telinga dari mendengar lagu-lagu yang melalaikan. Tidak mudah rasanya menahan rasa marah. Tidak mudah rasanya mengorbankan cuti minggu untuk dakwah. Semua itu tidak mudah tapi perlu dilakukan. Kamu akan melihat semua itu mudah hanya apabila kamu memikirkan tentang syurga Allah yang hebat. Tiada tandingan kesemua kesusahan itu berbanding dengan keseronokan di syurga Allah. Apa yang paling best sekali kat syurga? Menatap wajah Allah. Ada lagi ke keinginan yang lebih tinggi dari menatap wajah Allah yang menciptakan kita?

Harungilah jalan ini dengan penuh kesediaan. Bukalah kamar hati untuk ditarbiah. Pastinya kita mampu menjadi individu Muslim yang terbaik andai semua ini mampu diharungi. Selamat bermujahadah!

4 comments:

chyqah said...

as'kum afeera...akak suke mkn patri yg mak afeera masak sodap...itu ari mintak resepi tp rumit nak buat tp sodap...hmmmm bile lah dpt mkn lg...yum yum yum

a believer said...

salam..hua..sy tetap suka balik rumah hari2 minggu..huhu..masih teramat lemah.. tp minggu ni blk sy bwk blk hadiah utk korang masak kat umah ni..hehe =P

Anonymous said...

Salam. Sapa buat patri tu..afeera ke? =D

ummuafeera said...

kak syarifah..hmm..datanglah rumah lagi:)

kak lin..terima kasih atas segalanya...

anon, mak yang buat:)

There was an error in this gadget