Saturday, November 22, 2008

Buta...


Naqibah saya bercerita tentang ikan kering. Ikan kering punya mata tapi tidak dapat melihat. Majoriti manusia hari ini seperti ikan kering. Mereka punya mata tetapi buta. Adakah mata saya juga telah kering dan buta? Nauzubillah. Moga saya mampu meneroka hikmah dalam setiap perkara.

Saya tertekan sebenarnya melihat dunia.

Guru tadika, 16 tahun yang aktif dalam zina. Boleh saya ulang taip semula? GURU TADIKA! Apa mahu jadi dengan anak didik 20 tahun akan datang andai insan-insan ini yang mendidik mereka?

Pelajar SPM yang melakukan oral seks dan zina lainnya..

Pelajar SPM yang melakukan zina dengan penuh rela tetapi mengaku dirogol...

Pengalaman mengiqamahkan bayi yang tidak ber'bapa' semuanya menambah sesak..

Benar kata pensyarah saya - Masalah sosial di Malaysia sama sahaja seperti di Barat tetapi tahap kesihatan, pendidikan seks dan lainnya sama teruk seperti di Afrika.

Kebutaan apakah yang telah menimpa ummah?

Ada diskusi baru-baru ini. Bicara seorang ustaz di hujung diskusi menyentak hati - "Adakah diskusi kita ini mampu membuahkan amal?"

Dan kini saya tertanya-tanya. Mampukah tulisan-tulisan ini membuahkan amal? Atau ia hanya picisan sepertimana semua ini terpapar di dalam Majalah Mastika dan adik beradiknya?

Apabila saya berkongsi cerita di mana-mana medan maya berkenaan masalah ummah, pasti lain juga yang dilihat. Bukan permasalahan yang dibangkitkan yang mahu dibicarakan tetapi tentang penggunaan bahasa dan hal lainnya. Bicara! Bicara! Dan bicara! Adakah semuanya membuahkan amal, Afeera?

2 comments:

Hartini Omar said...

salam ziarah tuan,
-dalam kebutaan dunia yg makin kecundang, saya pasti masih ada sepasang mata hati yang bersuluh terang

terima kasih menyinggah teratak saya yg tak seberapa...

Ummu Afeera said...

terima kasih kak...

menarik sekali tulisan akak..tulisan di sini hanya kerdil belaka..

terima kasih kerana sudi berkunjung:)