Wednesday, July 02, 2008

Sis Rytha dan Sis Mifla..


Lama saya mengenali sis Rytha. Sejak saya di sekolah menengah lagi saya mengenalinya. Seandainya saya berchatting dan ada sahabat-sahabat yang memberi salam, saya akan menjawabnya dengan jawapan yang panjang. Saya belajar hal-hal itu dari sis Rytha. Saya mengenalinya sebelum dia berkahwin. Saat itu, dia adalah seorang jurutera. Saya suka membaca tulisannya. Sentiasa menyentuh hati.

Sis Rytha berasal dari Indonesia. Saat ini dia telah pun berkahwin dengan seorang lelaki soleh dari India dan sedang mengandung 19 minggu. Terasa pantas sekali masa berlalu.

Setelah begitu lama kami tidak berhubung memandangkan kesibukan masing-masing, kami berchatting tadi. Banyak juga yang dia tanya berkenaan dengan penyakit saya. Dia juga mengikuti blog saya yang entah apa-apa ini. Sebenarnya saya lebih suka kawan-kawan saya bercerita mengenai mereka agar saya dapat melupakan hal saya seketika. Tapi saya tahu dia seperti seorang akak yang ingin mengambil berat mengenai adiknya iaitu saya. Terima kasih sis di atas ukhwah ini.

Sis Rytha memperkenalkan saya dengan Sis Mifla. Sis Mifla berasal dari Sri Langka. Kata Sis Rytha, Sis Mifla ada menulis mengenai email saya di blognya. Saya tertanya-tanya juga, email yang mana? Oh, rupanya saya ada menghantar email ke yahoogroup Sisters Seeking Jannah suatu ketika dulu. Dah berbulan-bulan. Email tersebut adalah respons kepada seorang sister yang berputus asa kerana masalah putus tunang. Dia mengalami depresi yang sangat teruk.

Antara kandungan email tersebut:

assalamualaikum warahmatullahi taala wabarakatuh

sis, i pray to Allah to give you strength to face any difficulty in life...


sis, whenever you think that Allah had already take something precious from you, just think million other things that Allah gave you...don't think about the guy, just think about your eyes, your mouth, your face and others.. Allah create it perfectly...


sis, 2 months ago, i just undergo operation for my disease...i have hemorrhagic ovarian cyst and i also have polycystic ovarian syndrome (PCOS)...i am just 20...i am not married yet..the disease will cause me to face infertility in future life...but i am not regretting for what had happen..i believe in Allah...i believe what Allah has plan for me is the best...Allah is with me all the time...no matter if there is nobody with me, but Allah is there for me...


sis, i am a medical student.. i know the fact of my disease...it is not easy for me to accept it at first...i am crying all the time...i also felt like what you felt right now..i felt that i want to die...


but sis, Allah give me a lesson,,,during the operation, i face difficulty in breathing... i forgot everything.. .it is just something that i can't explain to you..i already face death...it is just something that is so scary....starting from that moment, i tried my best to become a better Muslim...


sis, if you felt your problem is big, just think about others...think about Palestinian. .our sisters and mothers in Palestine is being raped, being killed...just think about them and you will felt that your problem is just so small...


sis, there is so many things to do..Ummah is waiting for us...when you think about the Ummah, you will not have time to think about yourself...


i am sorry if my words hurt you...i don't mean it...all the goodness is from Allah...may Allah protect you and give you strength...


Assalamualaikum warahmatullahi taala wabarakatuh

Saya rasa terharu membaca tulisan Sis Mifla. Sis Mifla mendoakan saya dari jauh tanpa saya tahu dan tanpa mengenali saya. Semoga Allah merahmatinya.

Saat saya membaca email saya semula, saya rasakan saya tidak adil pada sister yang putus tunang itu sebenarnya. Cinta mungkin bukan ujian buat saya, tapi cinta mungkin menjadi ujian yang besar buatnya. Moga Allah memberinya kekuatan untuk menempuh liku kehidupan ini. Dunia ini indah bila berkasih sayang kerana Allah.

No comments: