Monday, July 21, 2008

Izzah...

Penyata

Saya sudah mengambil penyata pada hari Sabtu yang lepas di sekolah saya. Saya mahu menukar panggilan ‘kolej’ kepada sekolah. Kolej adalah sekolah kehidupan. Insya Allah, ada tiga tahun lagi yang masih berbaki di sekolah kehidupan ini. Hmm…tahu tak penyata tu apa? Penyata itu macam ‘report card’ yang selalunya di ambil oleh kanak-kanak sekolah pada hari terbuka mereka. Ya, saya masih kanak-kanak lagi. Ada penyata sendiri. Kalau di Johor ini, istilah penyata tu popular tapi tidak tahu pula di rantau lain.

Kelemahan

Apabila mengambil penyata, mestilah mentor atau cikgu akan memberitahu kelemahan kita. Apakah dia perkataan yang paling popular pada hari terbuka dan sesi mengambil penyata? Perkataan TETAPI atau dalam bahasa inggerisnya BUT. Dia ini baik TETAPI… She is good BUT.. Alhamdulillah, mentor saya memberitahu kelemahan saya yang sememangnya diketahui oleh seantero insan-insan yang mengenali saya. Saya pendiam dan suara saya tidak dapat didengari semasa peperiksaan OSCE. Huhu, tapi saya pandai sekali berkokok di dalam blog. Kalau sahabat-sahabat matrikulasi saya yang baca kenyataan pendiam itu, pasti mereka akan ketawa mengekek. Tidak pun adik beradik saya sendiri. Saya perlu belajar cara-cara berkomunikasi dengan manusia-manusia yang saya temui buat pertama kali. Itu hakikatnya.

Nasihat

Hmm..mentor saya nasihatkan bahawa saya perlu ke hadapan. Kena rasa izzah. Saya perlu berasa izzah demi ummah yang akan datang. Katanya lagi, doktor Muslim di Malaysia hanya 30%. Pakar doktor Muslim pula hanya 15%. Ya, saya perlu berubah demi ummah. Saya perlu mengambil serius kata-kata ini.

2 comments:

Azlin Halim said...

alamak..
sy tak amik lagi..
tak nak amik rasanye..
saya nak tahu saya dah pas aje..
boleh ke?

Ummu Afeera said...

hehe..bleh je...