Saturday, May 17, 2008

Persamaan...

Siapa empat wanita yang terlalu hebat kat dunia ni?

Kalau tak silap - Asiah, Maryam, Saidatina Fatimah dan Saidatina Aisyah? Betul ke?

Hmm...tiga itu betul...yang keempat tu salah, bukan Saidatina Aisyah? Siapa lagi seorang?Saidatina Khadijah ke?


Ya, betul..berdasarkan hadis Rasulullah SAW, 4 wanita ini adalah wanita yang paling hebat kat dunia ni...Rasulullah bersabda yang bermaksud: "Ada empat wanita mulia yang juga penghulu segala wanita di dunia. "Mereka ialah Asiah binti Muzahim, isteri Firaun, Maryam binti Imran, ibunda Isa, Khadijah binti Khuwailid, isteri Rasulullah saw dan Fatimah binti Muhammad," (Riwayat Bukhari) Kenapa bukan Saidatina Aisyah?

Hmm...kenapa agaknya bukan Saidatina Aisyah?

Cuba kamu sendiri fikir-fikirkan? Saidatina Aisyah ini begitu hebat perjuangan dakwahnya. Dia tidak dikurniakan anak, tapi ilmunya mengalir hebat. Zainab AlGhazali juga persis seperti dirinya. Mereka adalah insan yang telah mewaqafkan diri mereka di jalan dakwah. Zainab Al Ghazali sendiri pernah berkata pada suaminya, "Apabila kepentingan perkahwinan bertembung dengan kepentingan dakwah kepada Allah, maka perkahwinan akan terhenti dan kepentingan dakwah akan terus berlanjut dalam semua kegiatan dan kehadiranku…" Mereka begitu hebat dalam perjuangan dakwah. Lantas mengapa Saidatina Khadijah yang dipilih dan bukannya Saidatina Aisyah sebagai salah seorang wanita yang terhebat di dunia?

Hmm..salah ke kalau kami dalam jihad menuntut ilmu perubatan ini? Adakah salah sekiranya kami juga ingin mewaqafkan diri pada jalan dakwah? Adakah kami perlu berkahwin sahaja dan menumpukan didikan pada anak-anak seperti Saidatina Khadijah?

Hmm..cuba lihat semula kesemua empat wanita itu. Adakah perkahwinan merupakan persamaan bagi mereka sehingga mereka terpilih menjadi empat wanita terhebat dan teragung di dunia ini? Suami Asiah adalah Firaun yang kejam itu. Lantas apa persamaan di antara mereka berempat?

Apa agaknya persamaan mereka? Saya masih tidak dapat melihat persamaan mereka.

Persamaan di antara mereka adalah mereka ini merupakan 'protector' (pelindung) kepada empat lelaki terhebat di dunia. Asiah melindungi Nabi Musa. Maryam melindungi Nabi Isa. Saidatina Khadijah dan Saidatina Fatimah pelindung Rasulullah SAW di saat mana islam baru sahaja bertatih. Saidatina Fatimah berusaha sedaya upaya membantu dan melindungi ayahnya saat ayahnya dihina oleh kafir Quraisy. Saidatina Khadijah kehilangan segalanya dalam usahanya melindungi lelaki agung itu. Dia bersama Rasulullah SAW di saat mana Rasulullah berseorangan. Dia mengimani Rasulullah SAW di saat mana tiada siapa pun bersama Rasulullah SAW.

Masya Allah..Bagaimana kami boleh mengikut jejak langkah empat wanita teragung ini? Adakah perkahwinan solusinya kerana kami tidak punya anak seperti Maryam? Bagaimana kami mampu mencari lelaki terhebat seperti Rasulullah SAW, Nabi Musa, mahupun Nabi Isa? Apa yang boleh dilakukan oleh seorang wanita yang dikurniakan penyakit sehinggakan gugur tanggungjawab perkahwinan dari dirinya? Apakah dia masih tidak boleh mengikut jejak langkah wanita-wanita yang agung itu? Bagaimana dengan mereka yang ditakdirkan tidak dikurniakan suami lantaran dunia akhir zaman ini menyaksikan bahawa bilangan lelaki melebihi bilangan perempuan?

Hmm...masih banyak yang boleh dilakukan. Berdoalah agar dikurniakan suami yang mampu membawa ke syurga. Andai telah berkahwin, jadilah sayap kirinya. Jadilah pelindungnya. Allah itu adil. Andai punya anak, jadikan anak itu seorang pejuang yang menjadikan dakwah dan jihad segalanya dan lindungi mereka.Bagi mereka yang tidak dikurniakan suami atau tidak mampu berkahwin, mereka masih boleh sahaja menjadi pelindung kepada lelaki yang hebat. Ambillah anak angkat dan didiklah anak tersebut. Ataupun membiayai anak-anak ini dan mereka yang berjihad fisabilillah. Percayalah Allah itu sangat adil. Dia pasti memahami niat dan hasrat hati kalian.

Pengajaran:

Tulisan ini mungkin kelihatan signifikan buat kaum wanita. Namun secara tersiratnya juga ditujukan buat lelaki. Boleh sahaja perkongsian ini digunakan untuk memotivasikan isteri, anak perempuan, ibu mahupun adik beradik perempuan.

Buat wanita, berusahalah mengikut jejak langkah wanita agung ini. Peluang terhampar dengan luasnya di hadapan kalian. Andai punya suami, kalianlah penggerak dan pelindung mereka. Andai punya anak, kalianlah yang akan membentuk batu-batu perjuangan Islam yang seterusnya.

Buat mereka yang tidak dikurniakan suami mahupun anak, usah bimbang. Allah itu adil. Infaqlah duit kalian untuk membiayai perjuangan mereka yang berjuang di jalan Allah. Seorang ukhti bercerita bagaimana anak-anak di Indonesia disusukan dengan kepahitan Kristianisasi di laman web www.iluvislam.com. Pengalaman saya sewaktu mengunjungi PERNIM (Persatuan Anak-Anak HIV Nurul Iman) mendedahkan hakikat bahawa ada anak-anak yatim di Malaysia yang turut disusukan dengan kasih Misionary dan kepahitan Kristianisasi. Allah masih memberi peluang untuk kita membiayai dan membantu mendidik mereka. Buat mereka yang mempunyai wang dan harta yang lebih, kalian boleh membiayai anak-anak yatim Palestin. Hanya perlu menghubungi pihak AMAN Palestin.

Moga tulisan ini memberi motivasi untuk mengikut jejak langkah empat wanita agung itu.

4 comments:

Azlin Halim said...

terasa kerdil sungguh diri ini kalau nk dibandingkan dengan wanita-wanita hebat tersebut..
tidak layak pun nak dibandingkan..
lemah sungguh..

teruskan menulis feera,
kerana tulisanmu bisa menyentuh hati yang beku..

aliar0ney said...

kak afeera!! time kaseh=)
benar2 membuka mata dan seperti membuka satu lagi jalan kepada wanita supaya lebih jelas terhadap tujuan kehidupan ..

Ummu Afeera said...

kak lin dan alia, saya hanya menulis kembali apa yang saya perolehi sewaktu reflection...

apa yang baik tu datang dari Allah, yang buruk itu kelemahan diri saya sendiri, hakikatnya kedua-duanya dari Allaj:)

Anonymous said...

I agree with you about these. Well someday Ill create a blog to compete you! lolz.