Tuesday, December 18, 2007

Benci...

Sukarnya untuk memahami manusia. Apa yang dia suka? Apa yang dia benci? Kelihatan suka tapi benci. Kadangkala saya terus-terusan bertanya, apa salah saya sebenarnya. Kalau benci, katakan sahaja benci..

Mungkin benar kata Makcik Maznah, buat solat hajat khas untuk dia. Tapi sudah dilakukan. Saban waktu doa rabitah dititipkan dengan membayangi wajahnya. Apa salah saya sebenarnya?

Ada juga yang begitu bersangka baik dengan saya. Kalaulah dosa itu diibaratkan tahi, barangkali saya la orangnya yang begitu busuk sekali kerana mengangkut jutaan dosa. Manusia, semakin saya cuba memahami, semakin sukar saya mendekati.


Insan adalah sesuatu yang paling kompleks untuk difahami. Saya ingin mendekati. Tapi saya tidak pasti adakah tindakan saya itu sebenarnya kebodohan belaka. Saya sayangi dia kerana Allah. Saya berharap sekiranya dia tidak memahaminya kini, dia akan memahaminya di masa lain.

Kehidupan di sini banyak sekali cabarannya...

No comments: