Monday, November 12, 2007

Sahabat..

Salah satu nikmat di antara nikmat-nikmat yang Allah kurniakan buat saya adalah persahabatan. Makna sahabat itu sendiri sukar untuk saya terjemahkan dengan kata-kata. Di saat saya merasakan bahawa saya tidak mampu memikul lagi beban dunia dan isinya, mereka bersama saya.

Mesej-mesej mereka mengembalikan semangat saya yang kian pudar. Mereka ada bersama saya ketika saya terasa kehidupan ini hanyalah badai yang mengganas. Ya, mereka ada bersama saya.

Bukan untuk mengasingkan mereka dengan kawan-kawan yang lain, tetapi mereka terlalu istimewa. Saya terlalu merindui mereka. Barangkali rindu tersebut mengatasi pasangan kekasih yang sedang hangat bercinta. Mengapa?? Kerana cinta kami adalah cinta kerana Allah. Kasih sayang kami bersaksikanNya. Terasa rindu untuk bersandar di bahu mereka dan meluahkan segalanya. Kadangkala kami tidak perlu berkata-kata, tapi seolah-olah kami telah berbicara.

Hanya insan yang pernah melaluinya akan memahaminya. Betapa kami menahan kehangatan cinta dalam perdu jiwa. Betapa kami mengharapkan sebuah pertemuan untuk kami meleraikan segera rasa rindu yang kian bertandang. Kami benar-benar seperti keluarga. Ada kakak, ada ibu dan juga adik. Ikatan ukhwah LILLAH itu kadangkala melebihi ikatan keluarga.

Saya kongsikan mesej-mesej yang saya terima dari sahabat-sahabat saya:

1) Daripada Dilah -

Kerana itu, ingatlah kepadaKu, nescaya Aku ingat padamu -Albaqarah:152

Zikirlah banyak-banyak. Selawat. Insya Allah it will give you solace. The more you miss us, do more prayer for us. Ana rindu enti jugak. I may not understand what you are going through rite now, but I still want to remind you that i care. It seems like we have known each other forever. I can't imagine life without you. You have always been there to support me whether i need you to cheer me on or hold me up. We have spent endless hours engaged in conversation about nothing and everything. I wouldn't trade those time for anything in the world. Together we have hurt, we have smiled, we have grown . We have figured out the secret thru life or tried at least. Ur friendship mean so much to me and i hope i can always be there for you the you have always been for me.

2) Daripada Kak Ngah -

KeranaMu Allah,
Tiada yang lebih kuasa dan hebat melainkan DIA,
Tiada yang lebih memahami hidupku dan mengetahui isi hatiku melainkan DIA,
Ketika orang lain tidak memahami perjuanganku, KAU memahami perjuanganku,
Dialah tempat pengaduanku dan DIA menyayangiku,
Cintanya adalah abadi dan tiada yang setanding cintaNya,
Cinta manusia adalah pura-pura, cintaNya hakiki dan abadi,
Hidupku hanya keranaMu, Ya Allah,
Kerana suatu hari nanti aku akan kembali jua padaMu.

3) Daripada Jannah-

Dalam diari pejuang, tiada masalah yang merumitkan, ujian yang merumitkan, dugaan yang menyusahkan, bahkan itu semua dijadikan batu loncatan untuk lebih hebat. Mereka tepu dengan dugaan. Cuma sesekali air mata menerjah pipi. Lambang kekerdilan kudrat hamba. Berdepan dengan 'belaian' pencipta. Sebagai tanda ingatanNya. Semoga tabah dan thabat dalam perjuangan.

Sahabat-sahabat ini terlalu mahal berbanding dunia dan perhiasannya. Ya Allah, temukan kami semula di dalam syurgaMu..

No comments: