Wednesday, August 01, 2007

Mengapa??


Bohong. Tipu. Itu kerja ramai manusia di dunia ini. Saya temui ramai sekali penipu sejak akhir-akhir ini. Macam-macam penipuan yang dilakukan.

Ada yang menggunakan alasan untuk memeluk Islam dan menipu. Ada yang menipu atas nama Tuhan. Mengapa??

Saya rasa dunia bukan lagi tempat yang selamat. Terlalu sukar untuk menemui manusia baik. Sehinggakan ada yang mengatakan orang yang paling baik itu adalah orang yang paling jahat. Ada sedikit kebenaran barangkali. Kerana kebanyakan penipu yang saya temui adalah manusia-manusia yang berpura-pura baik.

Tidak ada lagikah ihsan? Merasakan Allah melihat perbuatan kita. Saya juga selalu terlupa sehingga sering melakukan dosa. Dosa saya biarlah Allah sahaja yang tahu. Dia tidak membongkar dosa saya, mengapa pula saya ingin membuka debu-debu dosa sendiri??

Kadangkala susah untuk melakukan kebaikan di zaman ini kerana terlalu sukar menemui manusia yang baik. Duit masjid juga dicuri. Di rumah Allah itu sendiri manusia melakukan kejahatan. Van juga dicuri di masjid ketika solat Jumaat.

Manusia menjadi penakut. Mereka yang bukan Muslim terpaksa membeli anjing dari spesies yang mahal untuk mengelak rompakan. Mereka yang bersenam dan berjalan di luar rumah kini tidak lagi keluar kerana bimbang dengan kes rogol.

Itu yang terjadi di kawasan perumahan saya. Pernah sahaja seorang wanita diragut di hadapan rumah saya. Tanda-tanda kopakan sang pencuri ada sahaja di pintu rumah saya.

Dunia tidak lagi selamat rasanya. Mengapa? Jawapannya mudah. Kerana hukum Allah tidak ditegakkan. Kamu mengaku Allah mencipta dirimu, bukan? Lantas mengapa kamu menidakkan hukum Allah? Seorang pencipta sahaja yang mengetahui apa yang terbaik untuk makluk ciptaannya. Allah sahaja yang mengetahui apa yang terbaik untuk manusia. Maka mengapa kamu menidakkannya???

No comments: