Thursday, May 10, 2007

Mengunyah...

Nota ni adalah nota ringkas tentang proses mengunyah yang berlaku di dalam mulut.

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? (Surah Arrahman:16)

Stimulus: food in the mouth (taste, texture, temperature)

Receptor: mechanoreceptor (touch, pressure) is oral mucosa and periodontum and stretch and other receptors in the masticatory muscles.

Afferent pathway: lingual nerve, trigeminal nerve

Integration centre: chewing centre (brain stem)

Efferent pathway: trigeminal nerve (cranial nerve V)

Effector: masseter and temporalis (powerfully bring the lower jaw up against the upper jaw) and the pterigoids (open the jaw, keep them aligned, and moves them sideways and backwards and forwards for grinding)

Makin lama saya terasa kekerdilan saya. Mengunyah adalah benda mudah paling dilakukan. Suatu yang dirasakan biasa adalah suatu nikmat yang besar sebenarnya. Terlalu banyak yang terjadi dalam badan kita untuk membolehkan kita mengunyah sahaja. Tak dapat nak bayangkan kalau satu saraf sahaja tidak berfungsi.

Masih banyak yang perlu diiktibari. Sungai air mata akan mengalir deras sekiranya asyik mengeluh, tapi bernilai apabila merenung hakikat sebuah penciptaan. Saya sudah memulakan langkah, dan saya tidak akan sesekali mecipta pengakhiran tanpa menyempurnakannya. Semua yang berlaku adalah izinNya. Mengapa ia hadir di saat diri terasa lemah sekali? Barangkali saya alpa dalam tingkah seharian, lantas Dia mahu mengingatkan.

No comments: