Saturday, March 03, 2007

Exam...

Pernah menonton rancangan House? Saya pernah. Itu rancangan kegemaran saya. Cuma, saya tidak berpeluang menontonnya sekarang kerana tiada televisyen di sini.

Pernah lihat Dr. House menulis 5 perkara ini? Denial, Anger, Bargain, Depression and Acceptance. 5 perkara ini berkaitan dengan psikologi. Saya belum lagi belajar berkenaan psikologi. Cuma mahu berkongsi sedikit perkara yang saya tahu. Tahu apa signifikan 5 perkara ini? 5 perkara ini akan berlaku kepada pesakit apabila seorang doktor memberitahu padanya berkenaan penyakit serius yang dihadapinya.

Apa signifikannya dengan saya? Inilah yang terjadi setiap kali saya melihat keputusan exam saya yang kadangkala teruk. Di sini, tiap-tiap minggu ada peperiksaan. Tiap-tiap minggu keputusan akan ditampal. Saya bencikan exam sebenarnya. Belajar seolah-olah hanya untuk exam. Kadangkala saya cemburu apabila membaca profil ulama dahulu. Mereka bebas menuntut ilmu. Ilmu perubatan, ilmu agama, ilmu falaq dan bermacam-macam ilmu dikuasai dengan baik. Saya kira sistem berorientasikan peperiksaan hanya menyebabkan kemandoman seseorang pelajar bertambah. Dia hanya tahu bidangnya sahaja, sebut perkara lain dia tidak tahu.

Cuma mungkin kadangkala pelajar juga penyebabnya berlaku system berorientasikan peperiksaan ini. Belajar hanya bila ada exam. Hari lain, buku dibiarkan berhabuk, tidak berusik. Bilalah dunia mahu berubah??

No comments: