Thursday, February 22, 2007

Terasa...

Perlukah saya ketawa tatkala membaca sms ini? Terasakah saya?

“Dalam riak wajah, ada pancaran dakwah. Dalam tutur bicara,ada gema tarbiah. Dalam gerak langkah, ada semangat mujahidah. Lupakan wajah yang layu. Tinggalkan bicara pilu. Kuburkan langkah yang lesu. Bangkitkanlah perjuangan. Tatkala yang hak mendabik megah dan kebatilan akur menyembah, Allah tahu, bahawa kita pernah bersama, menyeka peluh dan air mata demi ISLAM tercinta”.

Entahlah. Terlalu hyperbola rasanya mesej ni. Tidak pernah sesekali saya menyeka peluh untuk Islam. Saya bukanlah seperti Rasulullah SAW yang mana tapak kakinya ada di mana-mana lantaran kerja dakwah yang dilakukannya. Saya juga bukanlah seperti Assyahid Imam Hassan Al Banna, yang mana dikenali sehingga ke ceruk pergunungan yang tinggi disebabkan kerja keras beliau dalam berdakwah.

Wajah saya pun bukannya ada pancaran dakwah. Pasangan couple yang tengok saya masih meneruskan aksi mereka. Saya bukan seperti tentera Islam yang mana wajah mereka cukup digeruni lawan lantaran sifat taqwa yang ada dalam diri mereka.

Gerak langkah ada semangat mujahidah?? Hmmm, saya ni masih ada masa untuk benda-benda lagha. Entahlah, nak ketawa pun ada bila baca mesej ni. Terlalu hyperbola. Tapi terasa juga. Terasa…terasa…

No comments: