Tuesday, December 12, 2006

Ubat titis dari AlQuran!

Berinspirasikan baju Nabi Yusuf a.s, saintis Muslim dari Mesir telah mampu menghasilkan ubat titis bagi mengubati penyakit katarak. Bagaimana?

“Dan Yaaqub berpaling dari mereka (anak-anaknya) seraya berkata: Aduhai dukacitaku terhadap Yusuf, dan kedua matanya menjadi putih kerana kesedihan dan dia adalah seorang yang menahan amarahnya (terhadap anak-anaknya)” . (12: 84)

( وتولى عنهم وقال يا أسفي على يوسف وابيضت عيناه من الحزن فهو كظيم ( يوسف (84)

Mata Nabi Yaaqub a.s yang menjadi putih merujuk kepada penyakit katarak yang menyerang mata. Ianya adalah kelegapan pada selaput mata yang menghalang kemasukan cahaya secara penuh atau separuh dan ini bergantung pada tahap kelegapan penyakit katarak tersebut.

Punca-punca penyakit katarak:

Trauma yang secara terus kepada selaput mata yang mungkin disebabkan oleh suhu yang tinggi. Ianya juga boleh berlaku disebabkan oleh radiasi cahaya yang disebabkan oleh pancaran secara tiba-tiba dan dinamakan sebagai ‘katarak radiasi’.

Penyakit katarak juga boleh berlaku disebabkan kelegapan yang berlaku pada mata pada penghujung usia manusia. Kencing manis juga dapat meningkatkan bendalir pada selaput mata. Selaput mata kemudiannya menyerap bendalir tersebut dan seterusnya mengakibatkan kehadiran katarak secara kerap. Kesedihan yang teruk juga meningkatkan penghasilan hormon adrenalin yang meningkatkan kandungan gula di dalam darah yang menjadi salah satu sebab mengapa katarak berlaku. Secara kebetulan, perkara ini menerangkan mengapa kesedihan sering dikaitkan dengan air mata.

Nabi Yusuf a.s dengan petunjuk Allah, telah mengarahkan saudaranya supaya memberikan bajunya kepada Nabi Yaaqub: “Pergilah kamu dengan membawa baju gamisku ini, lalu letakkanlah di wajah ayahku, nanti ia akan melihat kembali; dan bawalah keluargamu semuanya kepadaku”. (12: 93)

(إذهبوا بقميصي هذا قألقوه على وجه أبي يأت بصيرا وأتوني بأهلكم أجمعين) يوسف 93

“Tatkala kafilah tu telah ke luar (dari negeri Mesir) berkata ayah mereka: “Sesungguhnya aku mencium bau Yusuf, sekiranya kamu tidak menuduhku lemah akal( tentu kamu membenarkan aku”). Keluarganya berkata: “Demi Allah, sesungguhnya kamu masih dalam kekeliruanmu yang dahulu”. Tatkala telah tiba pembawa khabar gembira itu, maka diletakkannnya baju gamis itu ke wajah Yaaqub, lalu kembalilah dia dapat melihat. Berkata Yaaqub: Tidakkah aku katakan kepadamu bahawa aku mengetahui dari Allah apa yang kamu tidak mengetahuinya” .(12: 94-96)

(ولما فصلت العير قال أبوهم إني لأجد ريح يوسف لولا أن تفندون * قالوا تالله إنك لفي ضلالك القديم * فلما أن جاء البشير ألقاه على وجهه فارتد بصيرا قال ألم أقل لكم إني أعلم من الله ما لا تعلمون) يوسف 96:94

Di sinilah permulaannya dan petunjuk!!

Apakah pengubatan yang terdapat pada baju gamis Nabi Yusuf a.s?

Selapas bertafakur, saintis muslim dari egypt , Dr Abdul Basit Sayed Mohammed memikirkan bahawa hanya terdapat peluh pada baju Nabi Yusuf. Dia kemudiannya mencari komponen yang ada pada peluh tersebut dan seterusnya merendamkan selaput mata pesakit katarak ke dalam peluh tersebut. Dia mendapati perubahan transperansi secara bearansur-ansur pada selaput tersebut.

Persoalan kedua: Apakah komponen yang terdapat pada peluh tersebut yang bertindak secara efektif ke atas pesakit katarak? Adakah keseluruhan peluh tersebut atau hanya komponen tertentu? Dr Abdul Basit kemudiannya menyedari bahawa komponen utamanya adalah urea (Goandin) yang mana boleh disediakan melalui proses kimia.

Keputusan yang diperolehi menerusi kajian tersebut mendapati 250 pesakit dapat membuang katarak yang terdapat pada mata mereka dan 90% daripada mereka berjaya melihat kembali.

Berinspirasikan Surah Yusuf, saintis Muslim, Dr. Abdul Basit Sayed Mohammed dari National Centre of Resarchers di Mesir mampu menghasilkan ubat titis bagi mengubati penyakit katarak dan memperolahi dua paten antarabangsa, The European International Patent pada ahun 1991 dan American Patent pada tahun 1993.

Allah SWT berfirman : “ Dan Kami turunkan Al-Quran suatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang-orang yang beriman”. (Isra’ :82)

( وننزل من القرآن ما هو شفاء ورحمة للمؤمنين) الإسراء 82

No comments:

There was an error in this gadget