Wednesday, October 04, 2006

Bercita-citalah..

Dalam melayari bahtera kehidupan, bercita-citalah. Bercita-citalah dengan cita-cita yang tertinggi. Kegagalan atau keberhasilan pada satu fasa dakwah seringkali melumpuhkan semangat kita untuk terus berjuang. Kegagalan atau keberhasilan bukanlah isyarat untuk berhenti berjuang dan seharusnya kita terus berjuang.

Mujahidin Palestin mengajar kita bagaimana seharusnya kita berjuang. Pengusiran, penangkapan, dan pembantaian tidak pernah mematahkan semangat mereka untuk terus berjuang. Tanpa kelengakapan senjata, mereka terus berjuang. Perjuangan mereka hanya dengan batu melawan kekebalan ketenteraan Israel. Namun kepercayaan mereka bahawa Islam pasti tertegak sewajarnya menjadi contoh buat kita. Hanya dua sahaja matlamat hidup kita. Sama ada memperolehi kemenangan atau mati syahid.

Rasulullah sendiri merupakan contoh yang paling baik buat kita dalam membicarakan tentang cita-cita, visi dan misi. Rasulullah pernah berjanji kepada Suraqah yang mengejarnya dalam peristiwa hijrah bahawa dia akan dianugerahi dengan gelang kebesaran Kisra. Betapa Rasulullah percaya bahawa Islam pasti akan tertegak di Kisra. Dan sebagai umatnya, sewajarnya kita bercita-cita. Islam pasti akan tertegak dengan gemilangnya di muka bumi ini. Takbir. Allahu Akbar!!!

No comments:

There was an error in this gadget