Monday, September 18, 2006

Tariq Ibn Ziyad

Saya tertarik untuk bercerita mengenai seorang tokoh yang begitu hebat dalam Islam yang pernah saya baca di dalam sebuah majalah. Moga kisah ini memberi inspirasi dan percikan semangat untuk saya bergelar doktor.

Tariq Ibn Ziyad adalah panglima Islam yang begitu hebat dalam kisah pembukaan Sepanyol. Sewaktu zaman pemerintahan Khalifah al- Walid 1, Musa ibn Nusayr telah dilantik menjadi gabenor di bahagian darat. Kawasan pentadbirannya melewati keseluruhan keseluruhan Afrika Utara. Musa dibantu oleh seorang panglima perang yang ternama, Tariq ibn Ziyad. Cita-cita Tariq untuk menyebarkan Islam dengan lebih meluas ke utara Lautan Mediterranean menampakkan jalan yang terbentang apabila negara Sepanyol mengalami pergolakan kuasa setelah Raja Witiza mati pada tahun 709M.

Hati saya tertanya-tanya, pernahkah saya bercita-cita untuk menyebarkan Islam dengan meluas sedangkan sebagai seorang muslim, saya perlu meyakini bahawa Islam pasti akan bersinar di bumi ini?Dengan berbekalkan kelengkapan kapal perang yang seadanya, dan dibarisi tentera-tentera Islam yang niatnya hanya satu, jihad fi sabilillah dan mati syahid, Tariq merentasi Lautan Mediterranean bersama pertolongan Allah. Melihat persediaan tentera Tariq, Panglima Roderick dari Sepanyol terasa gerun. Apa taknya, lautan yang cukup bergelora diharungi dengan berani dan yakin sekali oleh Tariq ibn Ziyad.

Hati saya berdetik lagi. Mengapa saya mahu menjadi seorang doktor? Adakah saya mahu berjihad fi sabilillah? Mahu menjadikan syahid sebagai matlamat hidup saya?

Setibanya pasukan tentera Tariq, mereka mendarat di sebuah teluk yang berbukit. Melihatkan keadaan tenteranya yang penat, dan barisan bala tentera Roderick yang ramai, Tariq ibn Ziyad mengambil satu keputusan nekad. Kapal yang diharungi tadi dibakar sehingga hangus. Tariq mengambil tempat di atas bukit sambil berucap, antara lain, Tariq berkata, "kita datang untuk membebaskan manusia dari kekufuran kepada Islam. Kapal sudah dibakar. Di belakang kalian adalah lautan dan di hadapan kamu adalah musuh. Jikalau kalian ingin mara bersamaku, kita berjuang sehingga menang ataupun syahid. Jika kalian berpatah balik, kamu akan mati lemas dalam kekufuran". Sehingga hari ini, tempat tersebut dikenali sebagai Gibraltar ( Jabal Tariq, iaitu bukit Tariq dalam bahasa Melayu).


Mampukah saya menggerunkan musuh Allah? Adakah saya memiliki keberanian seperti Tariq.

Ucapan bersemangat Tariq disambut dengan semboyan jihad yang tidak berbelah bahagi dari barisan tenteranya. Dengan berbekalkan keimanan yang mendalam dan roh jihad yang sejati , tentera-tentera Islam di bawah pimpinan Tariq telah berjaya dalam pertembungan tersebut. Satu pertempuran hebat telah diberitakan berlaku dekat Rio Gradalete. Terdapat juga sumber yang menyebut, ia berlaku berdekatan Rio Barbete dan di situlah tentera Roderick akhirnya tewas pada tanggal 19 Julai 711M. Roderic sendiri maut di medan perang tersebut.

Pernahkah saya memiliki roh jihad yang sejati, hanya kerana Allah semata-mata? Bagaimana iman saya hari ini?

Dari detik tersebutlah, bebasnya bumi Sepanyol dari belenggu kekufuran dan dibukakannya kepada Islam serta disinari dengan cahaya keimanan. Pihak Musa ibn Nusayr dan khalifah sendiri memberi sokongan padu kepada tentera Tariq. Bumi tersebut kemudiannya dikenali sebagai Andalusia dan beberapa pusat pentadbiran, keilmuan dan tamadun baru mula terkenal seperti Cardova.

Bagaimana pertolongan Allah akan tiba kepada saya yang sering melakukan dosa ini?

Dengan kemampuan yang dikurniakan Allah kepada Tariq dalam memimpin barisan tenteranya membuka Andalusia, serta sokongan mantap dari pihak khalifah selaku 'shield' dan perisai Islam pada waktu itu, kita dapat saksikan bagaimana neara-negara di dunia ini dibuka kepada cahaya Islam. Dan melihat keadaan di Palestin, kita ternanti-nantikan panglima sehebat Tariq ibn Ziyad ini. Pun begitu, pelindung atau 'shield' dalam bentuk khilafah telah tiada. Inilah permasalahan Islam.

No comments: