Saturday, January 28, 2017

Diri..

"Be kind to yourself", pesan Kak Rin semasa bertemu dengannya. Sesetengah manusia ini Allah jadikan dirinya punya 'Jamiul kalam', mampu mengungkapkan hikmah dalam kata-katanya.

Jujurnya saya seakan menghukum diri dengan kes tersebut. Allah tahu niat saya ketika itu. Allah tahu perbincangan yang terjadi yang kemudiannya tidak diakui. Cuma Allah mengajar dengan cara yang pahit.

Bertemu Raziana, teringat sewaktu menangis padanya. "Afeera, jalan ini susah. Mungkin sebab ujian ini, Allah dah bagi segunung pahala pada Afeera". Mungkin yang melihat dokumentasi pada sehelai kertas akan terusan menyalahkan saya. Namun niat, perbincangan yang terjadi yang tiada dalam dokumentasi itu semuanya dalam pengetahuan Allah. 

"Be kind to yourself". Saya tahu saya akan dihantui seumur hidup dengan kes tersebut. Tapi Allah tahu kebenaran di sebalik kes tersebut.

Kadang kita dilihat bersalah luaran, namun kebenaran itu diketahui dalam diri. Ada yang menyembunyikan kebenaran, dilihat benar di luar, namun hati dirobek bersalah.

Ada mahkamah Allah yang akan mengadili semua! Hatta semua penipuan dan manipulasi!

No comments: