Tuesday, December 03, 2013

Lain syakartum...

Ketika banjir memisahkan.. Hmm.. ada sedih yang berkunjung.. Tidak tahu sampai bila ujian ini akan berlarutan.. Ujian hati dan perasaan.. 

Lantas hari ini Dia menghadiahkan lagi ayatNya.. kerana tahu diri ini perlu diuji untuk belajar mengerti.. 

Lain syakartum la azidannakum.. Seandainya kamu bersyukur, nescaya Dia akan menambahkan.. 

Ayat yang saban masa diulang tapi tidak pernah ditadabbur.. ayat-ayat awal dari Surah Ibrahim.. ayat yang menggambarkan keadaan mereka yang diuji di zaman Nabi Musa.. yang mana anak-anak mereka disembelih.. ujian yang sangat berat.. Ujian yang akan membuatkan sesiapa sahaja terduduk.. Malah dalam ayat-ayat tersebut, Allah sendiri mengiktiraf beratnya bala' ujian tersebut.. Ujian hati dan perasaan.. Ujian kehilangan orang yang paling disayangi.. 

Di kala itulah Nabi Musa berkhutbah.. Lain syakartum la azidannakum.. Seandainya kamu bersyukur, nescaya Dia akan menambahkan.. 

Hebatnya Allah.. hebatnya Quran.. ayatnya bukan lain sabartum la azidannakum.. seandainya kamu bersabar, nescaya Dia menambahkan..

Tapi Lain syakartum la azidannakum.. Seandainya kamu bersyukur, nescaya Dia akan menambahkan.. 

Apa? Perlu bersyukur saat anak disembelih? Ya, begitulah Quran membetulkan perspektif setiap manusia yang diuji.. 

Dan Allah bukan menginginkan syukur yang beratus.. cukuplah seandainya di sana ada sekelumit syukur.. maka dia menambahkan.. Apa yang akan ditambah? Di setiap ayat tentang tambah, Allah akan mengungkapkan objeknya.. namun tidak di dalam ayat ini.. Ada infiniti perkara yang Allah tambahkan!!! 

Dan brother Nouman terus-terusan menyambung ayat-ayat Allah ini.. Adakah disebutkan walainsyakartum LAHUM? Apa sambungan ayat seterusnya? 

Dan air mata terus-terusan mengairi pelupuk mata.. Dari ratusan video di Youtube, dia mengizinkan diri yang kerdil yang kesedihan ini melihat video ini.. Benarlah, persis perjalanan kehidupan kita yang bukan kebetulan kerana kebetulan bertentangan dengan aqidah kita... Ada qadar Allah di setiap perjalanan.. Dan aku perlu terus menguatkan.. Lain syakartum la azidannakum.. 

Seandainya kamu bersyukur, nescaya Dia akan menambahkan.. Moga Allah menemukan kami kembali..

No comments:

There was an error in this gadget