Sunday, August 23, 2009

Lazat..

Ada sesiapa yang sudi berkongsi pengalaman Ramadhan mereka bersama saya? Pastinya tiada. Saya sering berbicara sendirian di sini. :(

Macam mana makanan berbuka puasa semalam? Pastinya lazat. Apa yang akan kamu lakukan kalau kamu dapat menikmati makanan yang paling lazat di dunia? Kalau perempuan, tanyakan sahaja andai mereka mendapat coklat kegemaran mereka. Pastinya coklat atau makanan tersebut dikemam begitu lama di dalam mulut sebelum ditelan supaya memberi kepuasan yang tiada kiranya kepada si pemakan.

Ummu Salamah ceritakan bahawa andainya Rasulullah SAW membaca AlFatihah maka beliau akan berhenti seketika selepas setiap ayat. Kenapa? Kerana baginda dapat merasakan kelazatan Al Fatihah yang tiada kiranya.

Moga-moga Allah berikan kita kelazatan AlQuran di dalam bulan ini. Target saya amat mudah untuk Ramadhan ini. Salah satu di antara target tersebut adalah mencari hikmah bagi satu ayat AlQuran setiap hari. Ada sesiapa nak kongsikan target mereka pula?

Seronok sebenarnya berkongsi target. Kelmarin saya kongsikan target saya dengan sahabat-sahabat seusrah. Semalam pula dengan anak-anak usrah. Alhamdulillah, target setiap sahabat dan anak usrah menjadi motivasi juga buat saya. Ada yang nak bersihkan hati, ada yang nak buang sikap yang tidak baik, ada yang nak banyakkan ibadat sunat dan banyak lagi.

Kalaulah seorang pesakit datang mengadu mengenai sakitnya, maka doktor akan prescribe ubat. Allah prescribe Ramadhan untuk kita. Apa outcomenya? Agar kita menjadi insan bertaqwa. Sememangnya Allah tahu betapa banyak masalah hati yang kita ada, maka Dia datangkan bulan ini. Ayuh jadi manusia bertaqwa. Sahabat saya yang kini di dalam posting surgery kata ini adalah bulan sterilization. Ayuh sterilize semua daki-daki yang ada.

O ye who believe! Fasting is prescribed to you as it was prescribed to those before you, that ye may (learn) self-restraint; (Surah AlBaqarah:183)

4 comments:

Hawa Mahabbah said...

Subhanaallah...

Ummu Afeera said...

atikah tak nak kongsi pengalaman ramadhan? target ramadhan?

DrChomelMama said...

nak kongsi..rasa sedih..can i email you?

Ummu Afeera said...

boleh je...afeera_szaza@yahoo.com