Sunday, November 09, 2008

Seleksi..

“….tetapi Allah tidak suka pemergian mereka, lalu dilemahkanNya semangat mereka…”. (Petikan dari Surah Taubah ayat 46)

Ayat dari Surah Taubah itu diulang-ulang. Ada keresahan yang bermain di fikirannya. Ada ketakutan yang menghuni hatinya saat ini. Dia tidak baik. Dia insan yang hina dan jauh dari segala kesempurnaan.

Suatu ketika dulu, ada insan yang menuturkan padanya,“Bukan manusia yang memilih kamu, tetapi Allah”. Kata-kata tersebut sentiasa didengarinya. Namun pernah sekali kata-kata tersebut menyentak fikirannya.

Pilih, dipilih, memilih dan pemilihan sentiasa terjadi. Dan semua itu bukan jalur yang dilukis manusia, tapi takdirNya. Allah telah memilihnya untuk menjadi manusia, dan bukannya haiwan. Dia juga lahir dari seleksi sperma. Dan Allah telah memilihnya sekali lagi untuk berada di jalanNya di saat dirinya tidak pernah mampu untuk memikul tanggungjawab itu.

Ada rasa kesyukuran yang menghuni hati apabila Allah memilihnya meskipun dirasakan dirinya lemah, tidak berdaya dan terluka. Dia tahu Allah bersamanya.

Andai dipilih, tidak perlu takut. Tapi seandainya tapisan Allah telah berlaku, dia gusar tak tentu. Adakah Allah telah menapisnya dari jalanNya? Penyakit, email yang tidak kunjung tiba menakutkan hatinya. Adakah Allah tidak menyukai pemergiannya? Adakah Allah telah menapisnya? Antara dipilih dan ditapis, kedua-duanya mengundang resah…

Insan ini sentiasa dilumuri dosa. Hukumlah dirinya sekehendakMu agar dia kembali padaMu. Tetapi jangan sekali-kali Kau menapisnya dari jalan ini…Andai Kau telah menapisnya, tidak ada sesiapa yang mampu memilihnya……

Ya Rabb, jadikanlah aku insan yang sentiasa bersangka baik denganMu.. Ubatilah keresahan ini….

No comments:

There was an error in this gadget