Sunday, May 25, 2008

Nak pergi mana?

Kau nak pergi mana ni?

Aku nak pergi usrah.

Usrah? Apa tu? Nama tempat ke?

Bukan nama tempatlah usrah tu...usrah tu macam satu program pengisian. Istilah ’usrah’ tu diperkenalkan oleh Assyahid Imam Hassan AlBanna, tapi intipati ’usrah’ tu sendiri dah pun dimulakan oleh Rasulullah SAW..boleh je kalau kau nak panggil usrah tu dengan apa sahaja panggilan yang kau suka...study circle ke? Bulatan ke? Apa-apa sahaja...

Rasulullah SAW yang memulakan usrah?

Ya..macam apa yang dilakukan oleh Rasulullah SAW, menghimpunkan para sahabat yang beriman dengannya di peringkat permulaan dakwahnya di rumah Al Arqam bin Abi Al Arqam...hmmm...kau ingat tak kisah pengislaman Saidina Umar?

Ingat...Umar marah adiknya Fatimah memeluk Islam...

Betul..betul...waktu Saidina Umar bertemu dengan adiknya , dia dengar adiknya membaca AlQuran kan?

Ya...

Sebenarnya waktu tu adik dia macam sedang berusrah la.. Fatimah dan suaminya sedang belajar mengaji al-Quran bersama seorang lagi sahabat mereka, Khabbab al-Arati…macam aku cakap tadi…benda yang diajar dalam usrah ni dah pun bermula di zaman Rasulullah SAW sebenarnya…

Ooo ..penting ke usrah ini?

Hmm...aku pernah cerita kat kau kan yang Islam ni pernah menguasai dunia?

Ya..pernah...

Pemerintahan Islam yang pernah menguasai dunia itu telah tumbang saat ni...Pemerintahan tersebut tumbang secara rasminya pada tahun 1924....Menjadi tanggungjawab kita sebagai Muslim nak bina semula khilafah Islam tu..kita perlu menjadi khalifah di atas muka bumi Allah ini..Itulah sebenarnya tujuan penciptaan kita..

Aku tanya kat kau penting ke usrah ni, apasal kau cerita pasal Khilafah Islam pulak?

Hmm...itulah sebabnya ramai yang cakap Assyahid Hassan Al Banna ni genius orangnya...Selepas kejatuhan Khilafah, ulama Azhar pun tak tahu nak buat apa...tapi Assyahid ni selepas melihat dunia sekelilingnya berfikir bagaimana caranya nak kembalikan semula Islam tu...Dia adalah seorang syabab (pemuda) yang membesar dengan ajaran Islam. Dia teliti sirah Rasulullah SAW...dia terilham untuk mengasaskan usrah seperti yang dilakukan oleh Rasulullah SAW di rumah Al Arqam bin Abi Al Arqam..kira pentinglah usrah ni...

Ooo..Menarik...menarik...

Memang menarik...hmm..nak bina kembali islam kenalah belajar sirah...kena ikut maratib amal...

Maratib amal? Kau ni ...cakaplah bahasa yang aku boleh faham...aku tahulah aku tak belajar bahasa Arab dulu kan...

Maaf...ok..ok..aku terangkan..macam ni...mula-mula sekali kita pergi usrah kan? Hmm...tujuannya nak bina fardul muslim (individu muslim). Lepas dah ada ramai individu muslim yang faham Islam..kita binalah keluarga Muslim..kahwin dengan orang yang faham tentang Islam tu jugak dan bila dah ada ramai keluarga muslim...terasaslah masyarakat Muslim ...bila dah ada ramai masyarakat Muslim..bolehlah kalau kita nak bina negara Islam...negara-negara Islam berkumpul membentuk kerajaan Islam...kerajaaan Islam pulak membentuk empayar Islam dan insya Allah akhirnya Islam akan memimpin dunia..Ustaziatul Alam..Islam menjadi world order....

Aku dah faham...Hmm..Aku kan ada seorang kawan ni...Dia suka cakap benda-benda macam gini bidaah..sesat..apa pendapat kau?

Bidaah? Sesat? Kenapa pulak? Ada dalilnya dalam AlQuran pasal Usrah ni..Ayat 151 Surah AlBaqarah..”Sebagaimana Kami telah mengutus kepadamu seorang Rasul (Muhammad) dari (kalangan) kamu yang membacakan ayat-ayat Kami , menyucikan kamu, dan mengajarkan kepadamu Kitab (AlQuran) dan Hikmah (Sunnah) , serta mengajarkan apa yang belum kamu ketahui”. Benda-benda ni la yang diajar di dalam usrah..Ada tilawatul Quran (membaca AlQuran), ada tazkiyatunnafs (menyucikan diri untuk membina keperibadian Muslim), belajar AlQuran , belajar hikmah dengan cara bijaksana untuk mengajak orang memahami Islam dan belajar benda yang tidak kita ketahui...Semua ni ada dalam usrah. Itulah sebabnya usrah menjadi salah satu wasilah (cara) tarbiyah (pendidikan)...

Oooo ...usrah tu salah satu cara mendidik? Salah satu wasilah? Maksudnya ada lagi wasilah/cara yang lain ke?

Ya..ada lagi..contohnya daurah..kalau usrah ni program mingguan..daurah ni bulanan..kita akan bincang dan mengkhatam satu-satu topik sekaligus...kemudiannya kita ada katibah..katibah ni macam program qiam..khas untuk mendidik hati...di dalam katibah, kita didedahkan dengan azab kubur, dosa pahala, maksiat dan ketaataan dan macam-macam lagi...lepas tu ada rehlah...bermusafir dan bercuti bersama-sama...lepas tu ada mukhayyam..mukhayyam ni pulak macam camping..dan ada jugak program muktamar ...macam konvensyen...

Ok..aku faham...hmm...kenapa ada banyak wasilah tarbiyah ni?

Sebabnya manusia ni ada tiga komponen yang penting – akal, hati dan jasad. Kita tak naklah kalau orang tu asyik pergi camping je..jasadnya sahaja yang besar...tapi ilmunya (akal) kecil...kita jugak tak nak orang yang akalnya sahaja besar sebab asyik pergi usrah...tapi jasadnya kecil..kita nak manusia yang seimbang, seimbang ketiga-tiga komponen tu...dan wasilah-wasilah ni tadi adalah untuk memastikan kita menjadi manusia yang seimbang.. Faham tak?

Faham...maaf sebab banyak tanya...

Tiada masalah...nak tak pergi usrah ni?

Hehe...rugi tak kalau tak pergi?

Rugilah jugak..sebabnya usrah ni satu unit kecil Khilafah...usrah ni satu benda kecil yang nak membentuk benda yang besar...Rugilah kalau tak datang sebab tak sumbang saham untuk khilafah, seakan-akan tak memahami tujuan penciptaan...

Ok..ok..aku pergi...

Hmm..jom..tapi kena ingatlah usrah ni bukan benda main-main...usrah ni satu benda yang serius...Jalan ni susah, panjang dan lambat...Kena sabar...Ingat ganjaran Allah buat hambaNya...

Ok...aku faham...jom pergi usrah!!!

Jom!!!

8 comments:

aliar0ney said...

kak afeera,u've been tagged...sile tgk kat blog saye ek... =)..thnx..

aliar0ney said...

sgt seronokbile membace post berkenaan usrah ni...lagi jelas n rase sgt2 bertuah sbb di bukakan hati utk join usrah..=)

a believer said...

masa baru2 tau kite x kene posting jauh2 sampai bulan november saya sangat gembira!!..
paling penting sbb kite masih boleh berusrah bersama2!!..
Alhamdulillah..

ummuafeera said...

alia, nanti akak jawab tag tu ye...ada orang lain gak yg tag akak pasal usrah gak:)setuju dengan alia, rasa bertuah didudukkan dalam usrah...hopefully, nikmat usrah ni dapat dirasai oleh manusia lain gak:)

kak lin...ya..sangat gembira...dapat usrah ngan cik nah lagi...

nik solihah mujahidah nik mhd nor said...

ummu afeera..
nti usrah ngn dr norhin ke?hhe
alhmdlh..ana sronok gk tgk pengisian yg kite dapat same jgk la kot~

sbb ade yg nti postkn ni mmg same ngn ape yg ana dpt..hee..

apepon..ana knl nti mmg hebat..moge terus istiqomah~

ummuafeera said...

solehah, saya tak usrah dengan dr nurhin..saya usrah dengan kawan dr norhin, makcik maznah (seorang guru)..

hmm...kebanyakan pengisian ni ana dapat di luar usrah sebenarnya:) attend daurah di luar...

solehah, ana masih jauh dari kesempurnaan...dan ana baru merintis jalan ini..ana perlu belajar banyak perkara dari nti sebenarnya...moga nti istiqamah..doakan ana istiqamah juga..:)

abu yamin said...

mantop

reff fizan said...

thanks for de info

There was an error in this gadget