Thursday, January 21, 2010

Belek...

Saya tukar template blog lagi. Meskipun saya tahu telah banyak website yang memudahkan pengunjung mengetahui tentang blog pilihan seperti Google Reader dan lainnya, yang tidak memerlukan pengunjung ke blog pilihan secara langsung, namun saya mengambil keputusan untuk menukar template blog demi kepuasan sendiri. Dalam hidup ini, manusia memerlukan perubahan. Dan saya juga memerlukan perubahan agar mood untuk menulis hadir.

Dalam dunia dakwah dan tarbiah juga begitu. Pernah kami diminta menghadiri daurah di Genting Highland. Macam pelik kan? Terfikir juga di hati, takkanlah daurah pun nak kena pergi jauh-jauh, cukuplah buat di kolej sahaja. Tapi murabbi macam faham-faham sahaja. Hal yang hanya terlintas di hati seolah-olah difahaminya. Katanya, tabiat tarbiah ini begitu. Adakalanya perlu tukar tempat untuk mengembalikan dan memugar roh dan semangat yang hilang.

Saya juga pernah ceritakan tentang satu graf. Kalau ada yang berminat, bolehlah baca di sini.

Sebenarnya nak cerita hal lain tapi tertulis hal yang lain. Hmm..tadi saya belek-belek surat khabar. Banyaknya masalah di dunia ini. Pening! Sosial. Jenayah. Bunuh orang. Mati sebab kena hempap TV. Eh, macam-macam..

Semalam tunjuk mak presentasi Harun Yahya ini, menghayati tanda-tanda akhir sebelum kedatangan Hari Kiamat. Setiap masa dalam solat kita baca 'Maliki yaumiddin - Yang Menguasai Hari Pembalasan". Tapi kadang macam tidak terasa apa pun sedangkan sahabat nabi sampai terpengsan-pengsan baca. Itulah sebabnya adakalanya kita perlu menghayati video, pengisian, ayat-ayat Allah untuk terus memugar roh kegerunan di dalam hati. Nanti sebelum kiamat, Islam akan menguasai dunia ini semula. Akhlaq Qurani akan kelihatan di mana sahaja. Best kan?

Tadi belek-belek buku Petunjuk Sepanjang Jalan, terjumpa hadis ini. Rasulullah SAW dah khabarkan kat kita yang Islam ini mesti menang punyalah. Kamu percaya tak? Kalau percaya, apa tindakan kamu. Eh, 'kamu' itu saya tunjukan kat diri saya terlebih dahulu. Yalah, penulis blog yang paling banyak membaca blognya sendiri. Adik saya kata penulis blog syok sendiri. Tak habis-habis buka blog sendiri. Huhu..Blog ini saya tulis untuk saya terlebih dulu pastinya.

Eh, saya tak share hadis lagi ye? Oklah, ini hadisnya. Selamat menghayati~

Khabbab bin Al-Aratt telah bercerita begini: "Kami telah datang menghadap Rasulullah SAW pada ketika beliau sedang berdoa di tepi kaabah dengan keadaan duduk beralaskan kain selendangnya.

Kami mendekatinya sambil menyatakan maksud kami yang sebenar dengan berkata: "Wahai Rasulullah tidakkah terkenang di hati Rasulullah hendak berdoa mohon Tuhan memberi pertolongan kepada kita? Atau tidakkah Rasulullah bermaksud hendak mohon sebarang doa kepada kami?"

Maka Rasulullah SAW pun menjawab: Sebenarnya orang-orang sebelum kamu (orang beriman) telah diseret ke suatu tempat lalu digali sebuah parit dan dihumban ke dalam parit itu lalu digergaji kepalanya hingga terbelah dua; lalu badannya pula dicakar dengan pencakar besi hingga daging dan tulangnya hancur berkecai. Kejadian ini tidak menyebabkan dia menjauhkan diri dari agamanya. Demi sesungguhnya Allah pasti akan menyelesaikan pekerjaan ini (pekerjaan mendakwahkan iman dan akidah). Pada ketika itu seorang musafir dari Sana'a (ibu kota Negeri Yaman) dan Hadhramaut (Negeri berbukit-bukau yang pada ketika itu dipenuhi perompak dan penyamun) akan selamat sampai ke tempat tujuan tanpa gangguan. Dia akan sampai dengan aman tidak takutkan apa-apa gangguan pun dari sesama manusia. Yang ditakutinya ialah Allah dan serigala yang mungkin datang membunuh kambing ternakannya, tapi kamu sekalian teralu gopoh."

(Hadis Riwayat Bukhari)

No comments: