Thursday, August 06, 2009

Wabak...

"CLASS EBM [evidence based medicine] for batch 2006 is now DISMISSED!"

"You are advised to leave this college 30 minutes from now".

Itulah yang terjadi kelmarin. Kata-kata prof yang saya ingat lagi tapi tidak dapat mengingati ayatnya dengan tepat adalah apabila prof mengatakan bahawa apabila seseorang itu menjadi doktor dan adakalanya dia merasakan dirinya begitu bodoh, maka itu adalah harinya untuk prof. Saya kagum dengan prof apabila dia mengatakan demikian. Sungguh manusia itu terlalu kerdil di hadapan Penciptanya. Sukar sebenarnya mahu bercerita tentang H1N1. Hakikatnya terlalu sedikit pengetahuan manusia tentang penyakit tersebut. Kita masih tidak mengetahui dengan siapa sebenarnya kita sedang bersilat.

"There are no known instances of people getting infected by exposure to pigs or other animals".

"The place of origin of the virus is unknown".

Itu adalah kenyataan dari WHO.

Wabak ini adalah masa untuk kita sebagai manusia bermuhasabah. Semua orang terdedah pada virus ini tapi qadar Allah akan melaksanakan segalanya.

Mak saya cakap, "Kalau kita dah masuk dalam kepala singa sekalipun tapi belum saat dan ketikanya untuk kita mati, kita tidak akan mati". Segala urusan terletak di tanganNya. Namun sebagai manusia, kita perlulah berusaha.

Adik saya pernah tanya soalan, "Kalau seseorang itu tidak dapat anak setelah bertemu dengan 10 orang doktor, adakah itu adalah takdir?"

Saya tidak menjawab soalannya secara terus. Saya katakan bahawa manusia perlu berusaha dan hasilnya adalah di tangan Allah.

Dia berikan saya jawapan. Katanya itu bukan takdir. Kenapa dia tak jumpa doktor yang kesebelas, kelima puluh dan seterusnya?

Best kan kita tidak tahu akan perkara yang mendatang? Kalau kita tahu kita akan mati esok, mesti kita tidak makan. Kalau kita tahu kita akan gagal dalam exam esok, mesti kita tidak belajar. Kalau kita tahu aiskrim yang kita makan akan jatuh, mesti kita tidak beli aiskrim. Kalau kita tahu jodoh kita siapa, mesti kita tidak berusaha mencari atau menjadikan diri kita lebih baik. Ops, apa saya merepek lagi ini? Cuma nak cakap terlalu besar hikmah Allah merahsiakan sesuatu.

Ini kenyataan Dr Quek, artikel penuh boleh dibaca di sini.

At a recent briefing to the National Influenza Pandemic Task Force meeting (July 27), Datuk Dr Tee Ah Sian, director of communicable diseases of WHO, painted a possible scenario for the Malaysian H1N1 pandemic. While I do not wish to be alarmist, it is good to at least recognise the least impact scenario which has been projected.

For our 27.7 million population, if simply 20 per cent are at risk and exposed, then some 5.5 million people will contract the H1N1 flu. Based on other serious influenza statistics, if 2 per cent to 9 per cent require hospitalisation then, some 110,000 to 500,000, respectively, would need hospital care.

From these numbers, if we estimate the case fatality rate to be from 0.1 per cent to 0.5 per cent, then some 5,500 to 28,000 of infected patients would die, respectively. In the latest updates of the most seriously ill patients identified and confirmed infections, the global case fatality rate has risen from the 0.4 per cent to 0.66 per cent. So, the hardnosed reality is that it is more than likely that the worse is yet to come. We can only hope that this is the worst case scenario!

Kematian boleh mencecah sehingga 28000. Kalau manusia tahu dia akan mati, mesti tiada orang yang nak cipta vaksin, mesti tiada orang yang nak kaji pasal semua ini. Kalau dia tahu dia akan mati beramai-ramai, mesti dia cakap, jom mati beramai-ramai, tidak perlu buat apa-apa. Saya merepek lagi nampaknya.Dalam artikel itu, ada juga kerisauan andai virus ini bermutasi menjadi lebih berbahaya. Kalau manusia tahu dengan pasti virus itu akan bermutasi, jadi ganas mesti semua dah berputus asa. Bagus kita tidak tahu perkara yang mendatang.

Jom buat apa yang terdaya! Ada pahala buat semua itu. Saya kena meng'isolate'kan diri saya selama 7 hari sebab dah terdedah kepada virus itu. Kenapa 7 hari? Incubation period bagi H1N1 adalah 7 hari. Bergembira dengan cuti percuma ini dan saya akan membuat elektif hari Isnin ini di bahagian kecemasan, melihat manusia-manusia berceceran datang kerana takutkan kematian. Melihat kerisauan yang terpalit di setiap wajah. Sungguh kematian terlalu menakutkan. Andai sudah hidup di dunia, mahu atau tidak, manusia akan melalui apa yang dinamakan sebagai KEMATIAN! Itu janji yang pasti!

Kata prof, baca salamun qaulammirrabbirrahim 28x. Jangan tinggal mathurat! Semoga semua ini akan segera hilang. Wabak ini adalah peringatan dariNya!

No comments: