Tuesday, June 09, 2009

Sedikit...

Jarang saya membuka email di akaun gmail. Tapi ada warkah maya yang saya kira menarik hati saya di dalam ratusan email yang tersadai. Saya kongsikan di sini..

A Nurses Proposal

"There was a companion of ours in Glasgow who became ill and was hospitalized. He was admitted for three days and on the fourth day the attendant nurse said, "Marry me". He [the brother in Glasgow] asked, "Why? I am a Muslim, you and I cannot become companions." She said, "I'll become Muslim". "What's the reason?" it was asked. She said, "In all my time that I have served in hospitals, except you, I have never seen a man lower his gaze in front of a woman." "In my life you are the first person who lowers his gaze when seeing a woman." "I come, and you close your eyes. Such great modesty can be taught by none other than a true religion." The protection of one's gaze entered Islam in her. She testified to the Oneness of Allah and became a Muslim. They both got married. By now, the same woman was and is the means of bringing so many other girls / women into Islam."

Satu perbuatan yang Allah tekankan dalam Surah Annur mampu membawa hikmah yang berjuta. Perintah menundukkan pandangan terlebih dahulu Allah tekankan untuk lelaki sebelum wanita. Saya pasti setiap wanita akan menundukkan pandangannya apabila berhadapan dengan seorang lelaki yang terlebih dulu menundukkan pandangannya. Sifat malu yang Allah cipta di dalam diri seorang wanita pasti lahir apabila bertemu dengan lelaki yang menundukkan pandangannya.

Saya bencikan seorang lelaki, terlalu benci sehingga puas saya mengadu pada Allah. Tapi kemudiannya baru saya tahu bahawa lelaki tersebut adalah seorang lelaki yang amat suka menonton porno. Saat saya tahu hal itu, saya tekankan pada semua yang ada bahawa saya bencikan setiap lelaki yang melakukan perbuatan itu. Seorang lelaki non muslim memberitahu bahawa semua lelaki melakukannya. Dan setiap lelaki yang ada saat itu membisu seolah-olah membenarkan kenyataan tersebut. Terus terang saya katakan bahawa hati saya terlalu sakit.

“Sesungguhnya masyarakat manusia hari ini penuh sesak dengan pemuda-pemuda tetapi pemuda-pemuda ini hanyalah yang kosong, hanyut dan terbiar. Pemuda yang tiada peribadi, bersikap seperti kera; pemuda yang tiada punya akhlak, yang lebih dekat dengan binatang; pemuda yang dijadikan tentera oleh kuasa jahat dan zalim, disusun oleh golongan kufur dan syaitan; pemuda pondan yang tiada kebaikan pada mereka. Tetapi keberkatan datang bersama pemuda yang tinggi cita-citanya.” (Fathi Yakan)

Ramai lelaki yang berbangga bahawa jumlahnya kian sedikit sehingga boleh sesuka jiwa berpoligami. Ada yang menempelak kenyataan itu dengan memberitahu bahawa Allah mengurangkan bilangan mereka saban hari kerana kerosakan yang mereka lakukan. Entahlah...

Saya sukakan sajak Fatimah Syarha di dalam Syabab Musafir Kasih.

Dulu,
bila disebut lelaki,
wanitanya mendongak megah,
lelaki kami asadullah.saifullah,
kini,
bila disebut lelaki,
wanitanya menunduk lemah,
tokoh kami sedikit sekali,
ramainya boneka yahudi.

No comments: